Mat och Klimat

Go Green letar lösningar för att slippa skicka ärter till Italien tur och retur

Intresset för svenskodlade baljväxter ökar, men än så länge finns det inga möjligheter att investera i en svensk processanläggning. (Foto: Go Green)

9 februari 2021

Svenskodlade baljväxter skickas till Italien för att kokas och förpackas – något som äter upp klimatnyttan med att välja just svenskt. Go Green har inte förutsättningarna att investera i en svensk anläggning, men letar efter andra alternativ.

Enbart cirka 1 procent av svenskarnas proteinintag kommer från baljväxter. Och de flesta av dessa har transporterats långt, från länder som Turkiet och USA. Men inte heller den bråkdel av svenskarnas proteinintag som utgörs av processade svenskodlade ärter, bönor och linser är i dagsläget ett bra miljöval

Anledningen? De transporteras till Italien för att processas innan de återvänder till svenska butikshyllor. Detta då det saknas anläggningar för att processa och förpacka baljväxter i Sverige. Enligt en livscykelanalys som forskare vid SLU gjort är utsläppen därför 8 gånger högre för svenskodlade processade ärter jämfört med de som köps torra och kokas i hemmet.

Trots det har Lantmännen Cerealia i dagsläget inga planer på att minska sin klimatbelastning genom att plocka hem sin produktion för varumärket Go Green, enligt Emelie Bontesse de Filippis, kommunikationschef på företaget.

– Vi har tittat på möjligheter att få till en svensk produktion av kokta och förpackade baljväxter. En egen investering i maskinpark ger dock en sådan kapacitet att det blir ytterst svårt att fylla upp den med svenskodlat sortiment. I dagsläget utgör svenska bönor en mycket liten del av den totala försäljningen, då parametrar som pris och köpvilja inte helt har slagit igenom för denna kategori. Detta är dock något vi vill ändra på, eftersom biologisk mångfald och mindre bekämpningsmedel är något som är i favör för svenska odlingar.

Se även: Hur bryter vi dödläget för svenskodlade baljväxter?

 

Fördelar med svenskodlat

Go Green beskrivs på den egna hemsidan: ”Vårt mål har sedan starten varit att revolutionera grön matlagning. För oss handlar inte grön mat om att allt ska vara vegetariskt, utan vi vill göra det enklare, roligare och godare att äta grönare mat.” I sortimentet finns bland annat frysta vegetariska burgare och falafel, förkokta bönor och ärter och linser i tetraförpackningar. I de förpackningar där innehållet är svenskodlat marknadsförs det med en stor symbol.

Att det finns stora miljöfördelar med de svenska odlingarna har man stöd av i SLU-rapporten, som bland annat pekar på hög användning av kemiska bekämpningsmedel i konventionellt odlade importerade baljväxter, och att många av dessa odlas i områden där påverkan på den biologiska mångfalden är stor. Rapporten slår samtidigt hål på myten att en ökad skörd kompenserar för dessa problem genom lägre energianvändning och växthusgasutsläpp. Slutsatsen är tvärtom att även låga skördar kan ge låg miljöpåverkan om ärter eller linser samodlas med spannmål, och att svenskodlade proteingrödor därför är bland det mest klimatsmarta att äta, i alla fall så länge som även förädlingsprocessen sker i Sverige. Men har då den som vill äta klimatsmart något annat val än att äta torkade bönor och ärter framöver?

 

Tittar på andra lösningar

Även om Lantmännen Cerealia inte ser någon möjlighet till att investera i en egen anläggning understryker Bontesse de Filippis att frågan är viktig, och att även om den utredning man gjort visar att det kan bli svårt att få till egen produktion, så letar man aktivt efter en mer närliggande produktion.

– Vi tittar på andra lösningar, såsom en samarbetspartner, för att kunna erbjuda lokalproducerade bönor och linser som är färdigkokta och packade i Sverige eller Norden.

Och kanske kan forskningsrapportens tydliga slutsats kring miljöfördelar med svenskodlade baljväxter vara draghjälp till ökad efterfrågan på svensk mat, utifrån dess tydliga budskap till både konsumenter och producenter att torra baljväxter eller baljväxter som kokats och förpackats så nära slutkonsument är det bästa. Och utifrån devisen att målet är enkel grön mat, lyfter de Filippis fram att Go Green tittar på möjligheterna att bredda sortimentet.

– Eftersom svenskodlat/svenskproducerat är viktigt för konsumenter i Sverige, tittar vi också på lanseringar av andra slags produkter, som liksom färdigkokta bönor också är enkla att servera.


Niclas Malmberg

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa