Mat och Klimat

Coops receptapp visar på bristande klimatinsikt hos företaget, menar Anna Velander Gisslén. Recepten är fulla med animalier och inte ens "kaninen Gabbys" vegomat är helt vegetarisk.

Det var väl bara en tidsfråga innan AR, Augmented Reality, spel skulle hitta nya vägar att nå oss. Inom receptsegmentet lanseras nu ett spel av Coop låter oss gå ut på receptjakt i butikerna. Men vad är det de leder oss till i jakten?

Efter braksuccen med Pokemon Go för några år sedan trodde jag att vi skulle få se fler spel komma i dess spår. Visst har det kommit en uppsjö av spel, men inte många har slagit i samma omfattning och inte heller har vi fått några som knyter an till vår vardag på riktigt.

Nu har ett försök till detta lanserats. Coop har slagit sig ihop med Peppy Pals, ett edtech-bolag som utvecklar appar, böcker och filmer för yngre barn. Deras inriktning är att på roliga sätt lära barn om känslor, empati och vänskap på ett lekfullt sätt. I ett pilotprojekt med Coop har de nu utvecklat ett spel som ska inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.

 

Karaktärer leder vägen i butik

Tack vare AR skapas känslan av att karaktärerna följer med spelaren i butiken. Tillsammans med dem kan familjerna plocka ihop ingredienserna som behövs för de maträtter de har valt bland ett urval av recept från Coop provköks receptbank.

Det är roligt om spel kan hjälpa familjerna i sina vardagsbestyr. Att en kan behöva hjälp med recept- och ingrediensval är det många som vittnar om. Det var detta, de ständigt återkommande frågorna om hjälp gällande middagsval, framför allt från barnfamiljer, som gjorde att jag skapade de veckomenyer som presenteras på bloggen Vego Eco varje vecka.

Så den här spelidén låter ju jättebra! Så långt gott. Men varför – varför!?! – tar de inte hela steget ut när de väl gör detta? Vad Coop borde göra är att samtidigt hjälpa familjerna att göra bra val.

 

Bakåtsträvande alternativ går emot hållbarhetsmålen

För att nå hållbarhetsmålen behöver vi minska på vår animaliekonsumtion dramatiskt. Ju yngre barnen är, desto lättare är det dessutom att skapa nya goda vanor. Så det är med bestörtning jag ser hur receptvalen ser ut i spelet. Inte nog med att det består av animalier i långa rader, det cementerar dessutom det gamla fördomsfulla skällsordet att vegetarianer är kaniner. Här har den kategori som är nästan vegetarisk fått karaktären Kaninen Gabby. “Laga Kaninen Gabbys vegetariska recept och hitta nya middagsfavoriter!”. Men det är inte vegetariskt, recepten innehåller både ägg och mejeriprodukter. Och de senare tillhör en av de mest klimatnegativa kategorierna efter kött inom livsmedel. Resten av kategorierna har andra karaktärer som Katten Kelly som alltid äter kyckling (!) och Hunden Reggy som alltid äter kött av olika slag.

Det känns som att en tar många steg tillbaka i tiden när en ser detta. Det är ingen nyhet att vi behöver öka den vegetariska konsumtionen. Det diskuteras på alla möjliga håll hur detta bäst ska ske. Ett AR-spel som detta är ju inget mindre än en fullständigt briljant idé. Men tyvärr kom glädjen av sig rejält när insikten om vilka recept som ingår i spelet sjönk in. Det kan inte ses som något annat än ett magplask.

 

Effektivt att knuffa i rätt riktning

Här har vi ett lysande exempel på ett par av de områden som många satt strålkastarna på gällande vår välbehövliga omställning för att nå hållbarhetsmålen.

Livsmedelskonsumtionen behöver förändras, där vi har starka normer att jobba mot. Tillsammans med den digitala utvecklingen som kan hjälpa och bidra på många olika sätt går det att göra skillnad. I detta fall genom att med positiv beteendedesign, nudging, knuffa familjerna i rätt, hållbar riktning gällande sina matinköp.

Varför tar inte Coop detta fantastiska tillfälle i akt? Detta skulle kunna bli ett lysande exempel på hur vi kan styra bort från köttnormer på ett roligt sätt. Med lekfullhet vara den aktör som skulle kunna slå sig för bröstet och säga att “vi har minskat köttkonsumtionen med xx procent bland barnfamiljerna som spelar vårt spel”. För att den här typen av nudging fungerar, det har många tidigare exempel visat, som hur placeringen av kött på en buffé kan avgöra hur mycket som konsumeras – utan vare sig pekpinnar eller att någon reflekterar över att de ätit mindre kött.

Men icke. Istället lanseras gamla ingrodda normer i spelet. Snälla Coop, ta ert ansvar för att bidra till en hållbar omställning för vår livsmedelskonsumtion och bidra till att skapa goda vanor hos barnfamiljer. Recepten i spelet ska bytas ut varje vecka och “är noga utvalda för att passa hela familjen”. Var då vänliga och gör om och gör rätt – erbjud recept som även är noga utvalda för klimat, hälsa och djur, så kan ni istället för att vara bakåtsträvande stoltsera med en briljant idé där ni på ett roligt sätt satt agendan för en omställning för familjernas middagar på riktigt.

Anna Velander Gisslén

 

 

Anna Velander Gisslén är en driven kommunikatör som brinner för hållbarhet och växtbaserad mat. Hon driver den populära vegobloggen Vego Eco som rankats av kommunikationsföretaget Cision som en av Sveriges främsta vegobloggar. För att ta del av produktrecensioner, opinionstexter och recept, besök sajten här.

Fler artiklar av denna författare

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa