Mat och Klimat

“Klimatkvitton” på matbutiker ger resultat - Stor ökning av växtbaserat

Med hjälp av klimatkvitton har utsläppen minskat både per krona och kalori, konstaterar Martin Ahrin-Larsson, hållbarhetsspecialist på Mat.se

21 januari 2022

Den norska e-matkedjan Oda ser ett kraftigt ökande intresse för grönsaker och växtbaserat sedan de började klimatmärka sina produkter i början av förra året.

Kundens klimatpåverkan syns tydligt på kvittot, vilket har minskat försäljningen av kött och andra klimatintensiva varor. Svenska Mat.se har gjort en liknande satsning sedan tidigare.

 

Ökat med 80 procent

Oda är en av Norges ledande aktörer inom onlinehandel för mat, och också något av en pionjär när det kommer till hållbarhetsarbete.

De har sedan tidigare slopat mängdrabatter för miljöskadliga produkter och levererar maten i återanvändbara förpackningar. Förra året började de även klimatmärka sina produkter och kundkvitton, i samarbete med forskningsinstituet Cicero.

Enligt bolaget har det lett till en omfattande minskning av klimatintensiva produkter som rött kött, samtidigt som försäljningen av växtbaserade substitut ökat med hela 80 procent. En av fem burgare som säljs är vegetarisk och linssoppan har seglat upp som en av sajtens mest populära recept. Oda rapporterar också att de säljer 50 procent mer frukt och grönt per kund jämfört med andra norska matkedjor. 

– Våra kunder tyckte det var omöjligt att veta vilken mat som är klimatsmart. Därför såg vi det som en viktig utmaning att hitta enkla sätt att kommunicera utsläppen på. Men vi vill inte peka finger och säga vad kunden ska köpa eller inte – klimatkvittot kom till eftersom kunderna efterfrågat det, säger hållbarhetschef Louise Fuchs i ett uttalande.

 

 

Nudging allt vanligare i butik

Även i Sverige pågår liknande försök till klimatnudging från några av landets ledande butikskedjor. Hemköp har till exempel infört ett bonussystem med dubbla poäng för “veckans vego” samt frukt och grönsaker och testat klimatguidning i ett flertal butiker, något som Mat & Klimat rapporterat om tidigare. Nu till våren blir klimatguiden en permanent del av verksamhet.

– Hemköp har som mål att halvera våra kunders klimatpåverkan till 2030. Vi satsar mycket på vårt växtbaserade sortiment, inte minst för att klara målen i Parisavtalet. Efter påsk lanserar vi även vår klimatguidning i butik, vilket är ett initiativ vi genomför för att underlätta för våra kunder att göra mer klimatsmarta val, säger Anna Danielsson, hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Mat.se – en annan kedja som också ingår i Axfood-koncernen – har tagit steget längre och infört en klimatmärkning på produkter och kundkvitton, likt Oda i Norge. Redan 2019 gick det att utläsa klimatavtryck på 3 000 utvalda produkter baserade på livscykelanalyser i samarbete med forskningsinstitutet RISE. 

Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i kronor/kg och enheten CO2e/kg visar vad ett kilogram av det valda livsmedlet motsvarar i koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som köps ofta och i stor mängd. 

 

Verksamhetsansvarig Karin Jelkeby, visar upp onlinekedjans klimatmärkning. (Foto: Mat.se)

 

Mindre utsläpp per krona och kalori

Martin Ahrin-Larsson är hållbarhetsspecialist på Mat.se. Han berättar för Mat & Klimat att de inlett ett samarbete med forskare vid Handelshögskolan i Göteborg för att följa upp effekterna av onlinekedjans klimatsatsning.

Det som kommit fram hittills är att kundernas utsläpp minskat både per krona och kalori, samtidigt som försäljningen av växtbaserade proteiner har ökat. Även det animaliska protein som sålts har i högre grad varit klimatsmart.

– Vi vill hjälpa våra kunder att handla klimatsmart så att få våra hypoteser bekräftade av fristående forskare är extra roligt. Då får vi ett kvitto på att vi faktiskt har hjälpt våra kunder och bidragit med en positiv förändring för klimatet som beror direkt på de initiativ och funktioner som vi tagit fram, säger han.

Det är fina resultat, konstaterar Martin Ahrin-Larsson, men det återstår väldigt mycket att göra för att nå de utsläppsnivåer som Parisavtalet kräver. Samhället behöver halvera sin klimatpåverkan till 2030, och då krävs det att hela branschen samarbetar för att sänka sitt avtryck.

– Det behöver inte vara så svårt egentligen. En person som byter från en diet bestående huvudsakligen av kött till en diet som är vegetarisk, minskar sina utsläpp med 75 procent. Det innebär att även små förändringar i den riktningen, tagna i steg, gör stor skillnad. 

Och det här med klimatnudging i butik verkar vara relativt populärt. En undersökning som stiftelsen Axfoundation gjorde för en tid sedan visar att 6 av 10 vill se mer styrning från handeln och politiken för att minska klimatpåverkan, och att majoriteten är för tydliga märkningar och klimatsmarta sortiment.

 

Martin Ahrin-Larsson, hållbarhetsspecialist på Mat.se

 

Michael Abdi Onsäter

 

 

Se även: FN: Hundratals miljarder i bidrag till miljö- och hälsoskadlig matproduktion

 

 

Hur kan vi undvika pandemier? Se vår intervju med Vänsterpartiets Jens Holm

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa