Mat och Klimat

Lätt att göra rätt - Coops nya hållbarhetsapp pressar leverantörerna

Med hjälp av worst-case scenarion pressar Coop sina leverantörer att ta fram ett gediget underlag för den nya hållbarhetsmärkningen. Kedjan hoppas att initiativet ska bli branschstandard på sikt

4 maj 2021

Hur hållbar är matvaran du just plockat ned från butikshyllan? Scanna så får du se! Det är den enkla idén bakom matkedjan Coops nya hållbarhetsdeklaration som ska göra det lättare kunder att göra medvetna miljöval. 

 

Större än klimatfrågan

Mat och klimat lyfte i somras Coops arbete med att göra hållbarhetsdeklarationer för ett stort antal varor enkelt tillgängliga för kunderna. Den 15 april lanserades så konceptet, och med ett omedelbart stort intresse. Redan nu kan man se att hållbarhetsdeklarationer för 46 500 varor har visats. Och Coops kvalitets- och hållbarhetschef, Charlotta Szczepanowski, ser stora möjligheter att förståelsen och intresset för hållbarhetsfrågor kan spridas som ringar på vattnet när 10 olika hållbarhetsaspekter på detta sätt tydliggörs för konsumenter. 

– Sätter du dig och kollar olika varor kommer det väcka massor med funderingar om hållbarhetsfrågor, inte minst insikt att hållbarhet är mer än klimatfrågan, så jag utmanar alla att testa, säger Charlotta Szczepanowski.

Genom att på det sättet bredda perspektiven hoppas man kunna bidra till att en minskad klimatbelastning inte ska vara på bekostnad av ett sämre utfall ur något annat hållbarhetsperspektiv, exempelvis ökad övergödning. Och även för Charlotta Szczepanowski personligen har informationen som hållbarhetsdeklarationerna ger varit en ögonöppnare.

– Jag scannade av croissanter, och de föll inte väl ut vad gäller djurhänsyn. Orsaken var att smöret i croissanterna inte kom från svenska kor, säger Szczepanowski.

 

Charlotta Szczepanowski är kvalitets- och hållbarhetschef på butikskedjan Coop

 

Vill gå samman med andra kedjor

Hittills är 11 000 olika produkter inlagda i systemet, och för alla dessa redovisas 10 olika hållbarhetsaspekter. 

– Vi märker att folk är nyfikna. Men det är ett maratonlopp, även om lösningen är enkel måste vi jobba vidare både med att få bort trösklar och så att våra kunder känner till möjligheten.

Ambitionen är att hållbarhetsdeklarationerna ska bli branschstandard genom att övriga butikskedjor använder samma system eller går samman och utvecklar en gemensam hållbarhetsdeklaration. Och Szczepanowski betonar att det inte handlar om en PR-kampanj för att lyfta fram de bästa varorna ur Coops sortiment, hållbarhetsdeklarationerna finns även på produkter som är mindre bra.

– Vi vill vara transparenta, och med det göra tydligt både vad som måste göras och skapa förutsättningar för att uppnå det, säger Szczepanowski.

 

Hållbarhetsdeklaration för Coops egna bryggkaffe. Bilden visar att kaffet har en relativt stor inverkan på lokalbefolkningen och att arbetsförhållandena inte är de bästa

 

Själva hållbarhetsdeklarationerna nås genom Coop-appen när man scannar varor eller klickar på dem i appen. Vid handling online på dator får man vänta till juni för att se hållbarhetsdeklarationerna. Det krävs varken registrering eller medlemskap krävs för att använda appen, och det går lika bra att scanna varorna i butiken som i lugn och ro hemma i köket. Men det är inte bara Coops kunder som har nytta av verktyget, det ger också butikskedjan en ny möjlighet att argumentera gentemot sina leverantörer.

– Jag kan visa på att den ena produkten är sämre än andra, kanske för att den flygits in istället för att gå med båt. Men det första steget är att få leverantörerna att ge så fullständig information som möjligt, säger Szczepanowski. 

 

Pressar leverantörerna med “worst case-scenarion

För att skapa tryck på leverantörerna att ge detaljerad information används ett worst case-scenario i all klassning. Om en leverantör exempelvis uppger att en ingrediens i en produkt är från Europa redovisas inte ett EU-genomsnitt, utan som om ingrediensen kommer från det land i Europa som har det sämsta utfallet. Om inget land anges över huvud taget kan ingen hållbarhetsdeklaration tas fram och om man anger “världen” som ursprung får man ett utfall som om ingrediensen faktiskt kommer från absolut sämsta tänkbara land. 

– Det skapar drivkraft att man blir bättre på att redovisa ursprung, eftersom våra data sedan är direkt tillgängliga för kunderna. Det häftiga med deklarationerna är att det är ett inköpsverkyg som vi går ut med till kund, som gör det ännu kraftigare som inköpsverktyg, säger Szczepanowski. 

Idéer om hur konceptet kan utvecklas finns redan. Bland annat ser man på möjligheten att ha hållbarhetsdeklarationerna i digitala kvitton, där man som kund enkelt kan se utfallet för hela sin varukorg samlat, eller för hela sin konsumtion under en längre period, till exempel en månad eller ett år.

– Vi tittar också på om man skulle kunna föra in mer av lek i det, kanske ha tävlingar, säger Szczepanowski. 

Själva regelverket för hållbarhetsdeklarationerna ligger enkelt tillgängliga, så att alla kan se vad hållbarhetsområdena baseras på och hur man räknar. Coop uppmuntrar samtidigt relevanta organisationer, forskare och leverantörer att bidra med synpunkter så att verktyget kan bli ännu bättre. 

 

Niclas Malmberg

 

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa