Mat och Klimat

Norska livsmedelsjätten Orkla storsatsar på svenskodlat vego

Orklas veganska flaggskeppsmärke Anamma har varit en raket på vegomarknaden med en tillväxt på 600 procent sedan 2015. Nu kommer allt fler produkter göras på svenskodlad ärta.

22 augusti 2021

Livsmedelsjätten Orkla storsatsar på växtbaserade livsmedel och alternativa protein. Nu lanseras varumärket Naturli’ i Sverige, samtidigt som man genomför en storsatsning på svenskodlad ärta.

Orkla är kanske som företagsnamn relativt okänt i Sverige. Men många av den norska livsmedelskoncernens varumärken är desto kändare. Bland Orklas produkter hittar vi t ex Abba, Ballerina, BOB, Cheese Doodles, Ekströms, Felix, Kalles kaviar och Risifrutti, men också Anamma, som med 100 procent veganska ingredienser är marknadsledande i Sverige inom vegansk köttersättning. 

Och växtbaserade proteiner är det som står i fokus när Orkla nu etablerar det nya affärsområdet Orkla Alternative Proteins och lanserar varumärket Naturli’ i Sverige, ett varumärke som redan är det största inom växtbaserad mat i Danmark, och också säjs i Norge, Finland och Storbritannien. I Sverige inleds försäljningen med den mandelbaserade mejeriprodukten Naturli’ Joe’ Kurt samt Naturli’ Vegan Bredbart och Naturli’ Vegan Block.

– Orkla Foods Sverige har alltid arbetat med vegetariska produkter och vill jobba mer med växtbaserade livsmedel, säger Maria Tilly, marknadsdirektör Orkla Foods Sverige. Många av oss brinner själva för det här, och vi blev därför väldigt glada när våra bolag i Danmark hade möjlighet att lansera större i Sverige, och när koncernledningen skapade ett affärsområde för att arbeta med produktutveckling inom växtbaserade livsmedel.

Slår kött i tester

Orklas ambition är att till 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och man strävar efter att bli ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner. Tillväxtmöjligheterna när allt fler människor intresserar sig växtbaserad mat lockar, och för att lyckas med det vill man tillhandahålla smak- och konsistensmässigt attraktiva alternativ till kött- och mejeriprodukter. Att efterfrågan på den typen av produkter ökar har man redan svart på vitt. I Sverige ökade Orklas försäljning av växtbaserade produkter med cirka 34 procent under 2020, jämfört med 2019, och varumärket Anamma har haft en mycket kraftig tillväxt på över 600 procent sedan 2015. 

– Med affärsområdet Orkla Alternative Proteins får vi större fokus i bolaget på växtbaserad mat, och har internt bemannat upp för att arbeta med smakutveckling. På lång sikt kommer man äta vegetarisk och vegansk mat som är mer annorlunda än traditionella kötträtter, men på kort sikt behövs växtbaserad mat som ligger nära den mat människor är vana vid smakmässigt. Vi var därför väldigt glada när Felix delikatessbullar i smaktest bedömdes likvärdiga köttbullarna. Felix vegetariska pytt gick faktiskt till och med bättre i smaktest än köttpytt – av personer som annars äter kött, säger Tilly. 

 

 

Storsatsning på svensk ärta

Ett led i satsningen på lokala växtbaserade produkter är att introducera produkter med svensk ärta, och först ut här blir Anamma Vegopirog under hösten, som tillagas på Orklas anläggning i Vansbro. Redan i början av 2022 kommer sedan alla Orklas ärtproteinprodukter tillagas med svenskt ärtprotein. Orkla anger att Vegopirogen med svenskt ärtprotein ger cirka 85 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en pirog med svensk nötfärs och ost.

– Våra inköpare har länge letat efter möjligheten att få mer svenskodlade produkter, och vi har velat komplettera soja med svenskodlad ärta. Vårt varumärke Felix har alltid försökt basera produkterna på svenska grödor, och det var därför ett stort genombrott när vi kunde få de volymer av svensk ärta som vi behöver, säger Tilly.

Även om det är först nu man tydligt går ut med att det är svenskodlad ärta i produkterna har det även funnits tidigare, om än inte konsekvent. 

– Vissa anammaprodukter har länge haft svensk ärta, men det är först nu volymerna är så stora att vi kan garantera att det alltid är svensk ärta, så för oss är det ett genombrott, säger Tilly.

Orkla letar samtidigt vidare för att hitta fler svenska grödor som kan utgöra grund för växtprotein, och bland annat är man intresserade av lupin.

– Det är inte för att soja och ärta är fel, men ju mer vegetariskt vi äter, ju större måste variationen vara, säger Tilly, och vi tittar därför också mycket på att använda grönsaker i våra produkter.

Niclas Malmberg

 

Se även: Dafgårds storsatsar på veganchark – “vi kan inte fortsätta äta kött som förut”

Se även: Nytt projekt för morgondagens ärte

 

SENASTE NYHETERNA

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa