Mat & Klimat

Ny digital marknadsplats gör det enklare att handla lokalproducerat i Stockholm

Sophie Cloarec och Luisa Skwirut - hjärnorna bakom den nya plattformen som redan samlat runt 40 producenter i Stockholmsområdet. De första närodlade varorna ska levereras i april i år. (Foto: Sandra Bergholm, @sandybergis)

19 mars 2021

I april lanseras webbbutiken Farm No Harm. Bakom den står ett nytt bolag med samma namn, grundat av Sophie Cloarec och Luisa Skwirut. Ambitionen är att med en marknadsplattform för närproducerade livsmedel göra det enkelt för producenter och konsumenter att nå varandra.

– Vi startade i slutet av förra sommaren, mycket utifrån pandemin. Vi vill äta mer lokalproducerat, men det var svårt att hitta varor. Men det ska inte behöva vara svårt, säger Sophie Cloarec till Mat och Klimat.

Sagt och gjort. Man tog kontakt med livsmedelsproducenter i Stockholmsområdet, besökte de flesta ekoringar och åkte ut till olika gårdar.

– Själva idén till hur marknadsplattformen är uppbyggd är utvecklad tillsammans med producenterna. Vi hjälper till med allt administrativt och med marknadsföring, så att producenterna ska kunna bredda sin kundkrets, säger Cloarec. 

 

Såväl ost som vegobiffar

Själva konceptet kan utvecklas till större geografiska områden, men vid själva lanseringen är det Stockholmsområdet som gäller. Cirka 40 producenter är redan anslutna, vissa med bara någon enstaka produkt, andra med upp till 60 produkter. Exempel på de producenter som finns med från start är Roslagsfisk, Wärmdö Rökeri, Syltkrukan, Grönt Under, Johannas Stadsodlingar och Totties Mat. Således en blandning av både icke-vegansk mat och vegansk mat. Oavsett om man vill ha ost, ägg, fisk, grönsaker eller veganska biffar ska det gå att finna på Farm No Harm. Och konsumenter har redan börjat få upp ögonen för konceptet.

– Vi har redan organiskt kommit ut brett, och vi är digitalt närvarande på Facebook och Instagram, där vi nått ut till en stor krets i Stockholmsområdet som vi håller kontakt med och bygger digitala relationer med, säger Cloarec.

Genom att bygga upp kontakt med den blivande kundkretsen har man kunnat göra undersökningar om hur kunderna vill kunna handla. En slutsats har varit att det inte är en app i mobilen som i första hand efterfrågas, utan en webbplats där man kan sitta vid en dator och få lite bättre överblick över de varor som finns. Webbplatsen är också utformad utifrån producenternas önskemål, med enkel möjlighet att lägga upp bilder och information om varor, men också med möjlighet att kontrollera hur mycket som finns i lager. 

 

Optimerar transporterna

Den mat som konsumenterna beställer körs ut till kunderna från ett lager i Bromma. För att klara detta samarbetar man med ett transportföretag, som man håller gemensamt lager med. Men valet av att ha lagret i Bromma var också fördelaktigt för att minska producenternas transporter. 

– Det finns många rekoringar i området, vilket gör det enkelt för producenterna att lämna av varor i lagret, medan man ändå ska leverera till rekoringarna, säger Cloarec. 

Även i andra änden – att få ut varorna till kunden – optimeras transporterna genom att man samverkar med redan befintliga transporter. 

– Eftersom våra leveranser går tillsammans blir det inte några onödiga körningar, säger Cloarec.

 

Niclas Malmberg

 

Se även: Gröna fingrar söker odlingsytor – och tvärt om!

Se även: Drömmen om den gröna staden lever – allt fler odlar urbant

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »