Mat och Klimat

Foto: Beyond Meat

Ny rapport: Vegbranschen boomar i coronatider

Vegsektorn ser ut att bli en av få vinnare i det svåra ekonomiska läge som nu råder i världen, visar en ny rapport. Främst är det den nordamerikanska marknaden som står för den väntade ökningen, men även i Sverige fortsätter försäljningen av växtbaserat att öka dramatiskt. Än är det dock för tidigt att dra några långtgående slutsatser om kopplingen till coronakrisen, berättar företrädare för landets största butikskedjor för Mat och Klimat.

Kommer öka med 17 procent

Enligt en ny rapport utförd av firman Marketsandmarkets kommer den globala marknaden för växtbaserade köttsubstitut öka från 3,6 miljarder dollar 2020 till 4,2 miljarder 2021, en ökning med 17 procent. Sektorn har under flera års tid uppvisat en kraftigt uppåtgående trend, och det verkar som att coronapandemins lärdomar och konsekvenser kommer att gynna den ytterligare. 

Enligt rapporten är “rädslan för djurburna sjukdomar, en växande vegansk konsumentgrupp och en generellt ökad miljö- och hälsomedvetenhet bland konsumenter” de bakomliggande faktorer som väntas driva tillväxten av växtbaserade köttsubstitut.

“Pandemier och djurhållning hänger ihop”

Allt fler experter och beslutsfattare drar nu kopplingen mellan djurhållning och risken för framtida pandemier. Över hela världen höjs röster för ett omfattande skifte i vårt sätt att hantera och använda oss av djur i samhället.

– En stor andel av alla infektionssjukdomar härstammar från djuren. Majoriteten av alla nya infektionssjukdomar som dykt upp under de senaste 10 åren har sitt ursprung i djur eller animalisk mat, sade Valentina Rizzi, medicinsk expert på EFSA, EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet.

Det nya coronaviruset har troligen sitt ursprung i en djurmarknad i Wuhan, men enligt FN:s miljöchef Inger Anderson, är den industriella uppfödningen av tamdjur också en riskfaktor.

– Virusen har ofta sitt ursprung i det vilda. De förs sedan över från vilda fåglar och fladdermöss etc. till tamdjur som grisar och fjäderfä. Vi kan inte förneka att zoonoser [sjukdomar överförbara mellan människor och djur, red. anm.] ofta tar den vägen, sade hon till One Earth.

FN:s miljöorganisation UNEP varnade redan 2016 om risken för nya sjukdomar från djurriket, förstärkt av den växande djurindustrin.

Även i Sverige uppmärksammas frågan. “Pandemier och dålig djurhållning hänger ihop”, skriver företrädare för Miljöpartiet i en debattartikel i Dagens ETC. “Respekten för djur och natur har bytts till avkastningskrav på allt levande”.

Brist på kött i amerikanska affärer

Den stora ökningen av växtbaserat kommer framförallt ske i Nordamerika, skriver rapportförfattarna. Köttindustrin har skadats rejält under pandemin sedan USA:s största producenter tvingats stänga ned ett 20-tal slakterier och förpackningsanläggningar över landet, däribland annat köttjätten Tysons största grisslakteri. Detta sedan tusentals arbetare konstaterats smittade av coronaviruset.

Nedstängningen har lett till ett bristande utbud på flera håll i landet. Snabbmatskedjan Wendys har plockat bort nötkött från sina menyer och flera livsmedelsbutiker har tvingats ransonera utbudet på köttprodukter. En rapport hävdar att USA:s nötindustri kommer att förlora 13,6 miljarder dollar, motsvarande ungefär 130 miljarder kronor, som en följd av covid-19.

I slutet av april skrev president Trump under en presidentorder som tvingar köttproducenterna att åter öppna slakterierna. Beslutet har upprört många, bland annat landets största medborgarrättsorganisation för latinos, LULAC, som har uppmanat till bojkott och strejk. Enligt organisationen är 80 procent av de som jobbar i köttindustrins förpackning- och processanläggningar papperslösa migrantarbetare från Central- och Sydamerika.

Flera ledande demokrater har istället valt att gå hårt åt den industriella djuruppfödningen. Elizabeth Warren och Ro Khanna meddelade i veckan att de stödjer senator Cory Bookers lagförslag om att förbjuda anläggningen av nya CAFO:s och fasa ut existerande sådana till 2040. CAFO står för “concentrated animal feeding operation” och refererar till anläggningar där över “500 000 kg levande djur”, motsvarande tusen nötkreatur, hålls i mer än 45 dagar per år.

Beyond Meat sänker priserna under pandemin

Samtidigt som köttindustrin vacklar flyttar vegföretagen fram sina positioner. Amerikanska Beyond Meat, kända för sina köttliknande vegoburgare, erbjuder kraftigt reducerade priser och billiga “storpacks”-varianter för att kompensera för det minskade köttutbudet i affärerna.

– Vårt största mål är att hitta nya lösningar för konsumenter nu när vi upplever brist på kött, sade företagets VD Ethan Browne. Det här är en möjlighet för konsumenter att upptäcka en ny proteinmodell.

Beyond Meat ökade sina intäkter med 141 procent under årets första kvartal jämfört med samma period 2019 och fortsätter därmed sin osannolika framgångssaga. 

Corona “kan öka vårt fokus på det gemensamma”

Svenska köttproducenter har inte drabbats på samma sätt som de amerikanska och utbudet i livsmedelsaffärerna har varit i stort sett opåverkat under pandemin. Men det är ändå möjligt att en ökad kundmedvetenhet kan komma att leda konsumenter bort från animalier mot en mer växtbaserad kost. Mat och Klimat tog kontakt med några av landets ledande butikskedjor för att se hur vegsektorn hittills har påverkats av pandemin.

Både Lidl och ICA bekräftar att försäljningen av vegetariskt och veganskt har ökat, men betonar dock att det är för tidigt att säga om trenden kommer hålla i sig.

– Det är för tidigt att säga exakt i vilken utsträckning coronakrisen påverkat ICAs vegosortiment, men generellt har det ökat i popularitet under lång tid. Under de senaste 12 månaderna ökade försäljningen med 51 procent, säger Marika Muchewicz Hjorth, kategorichef för Vego.

Även Axfood såg en viss ökning, särskilt under “bunkringsvågen” som rådde i mars, men uppgången skedde för alla proteiner i frysen och inte bara växtbaserat. Någon tydlig fördel för just det växtbaserade ser de inte i nuläget, även om de precis som andra butikskedjor sett en positiv trend för sortimentet under längre tid.

– Det är nog lite tidigt att dra den typen av slutsatser, och vi ser inte någon sådan koppling i vår försäljning. Men det kan mycket väl vara så som en del omvärldsspaningar är inne på, att coronapandemin kan öka vårt fokus på det gemensamma – som omvärld och klimatfrågor – och på vår egen hälsa. Med ett ökat fokus på klimat och hälsa kommer säkert intresset för hälso- och klimatsmart mat att stärkas, och därmed också intresset för mer växtbaserad kost, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

Mycket tyder på att coronakrisen kommer att öka omställningstakten mot ett mer hållbart och växtbaserat livsmedelssystem. Enligt den legendariske Wall Street-analytikern Jim Cramer kommer köttindustrin inte bli sig lik i världen post-corona. I ett framträdande i CNBC hävdar han att Beyond Meat kan komma att bli “det nya Facebook eller Amazon”.

– Att gå emot Beyond Meat är att gå emot historien. Jag tror pandemin har satt fart på många saker. Vi kommer käka växtbaserat framöver.

Tillsammans ökade branschen för växtbaserat kött sin försäljning med hela 264 procent i USA under perioden mars-maj.

Michael Abdi Onsäter



Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa