Mat & Klimat

Pantsystem för take-awayförpackningar växer fram

28 januari 2022

Engångsförpackningarna i restaurangbranschen blir allt fler, samtidigt som återvinningsgraden är låg. Det vill stockholmsbaserade &Repeat se en ändring på. Med hjälp av företagets pantsystem kan kunder lämna in sina förpackningar och få en slant tillbaka. Nu riktar de blicken mot den europeiska marknaden.

 

16 ton återvunnet material

Samtidigt som vi har hyfsat hög återvinning på plasten i PET-flaskor – kring 85 procent – så är andelen av den totala plastvolymen enbart 13 procent. Det som gör att just plastflaskor lämnas in för återvinning är det sedan länge etablerade pantsystem som finns. Men numera finns faktiskt också ett pantsystem för engångförpackningar, drivet av &Repeat. 

Bolaget etablerades 2020 för att bidra med en lösning på problemet med en allt större volym av engångsförpackningar i restaurangbranschen. Och trots att verksamheten enbart drivits i drygt ett år ser man redan resultat.

– Vi har uppnått ca 16 ton med material som blivit återvunnet till nytt material, som tidigare gick till förbränning eller nedskräpning. Dessutom kan vi se att många av våra restauranger sett en markant ökning i återvinningsgrad, 3-6 ggr mer än tidigare. Flera restauranger hade tidigare ingen sortering av material, och har därför gått från nära 0 procent återvunnet till uppåt 30 procent faktiskt återvunnet, säger Jon Haag, Chief Circular Officer på &Repeat.

Systemet fungerar så att du på anslutna restauranger betalar två kronor i pant för förpackningen, men vid återlämning erhåller fyra kronor att betala med i valfri restaurang som är med i systemet, och alltså har möjlighet att inte bara få tillbaka din pant, men faktiskt göra en förtjänst på varje förpackning som återlämnas korrekt.

– Du kan delbetala en kaffe eller en lunch, eller om du samlat ihop tillräckligt med pantpengar kan du betala hela lunchen. Dessutom har vi kampanjer som gör att vissa restauranger eller vi på &Repeat kan ge extra mycket belöning tillbaka vid vissa tillfällen. Nu i januari får alla som pantar 30 kronor extra att använda, alltså 30 kronor i rabatt på nästa kaffe, lunch eller middag, säger Haag.

 

Jon Haag, Chief Circular Officer på &Repeat

 

95 procent bränns upp eller skräpar ned

Enligt Haag har man under den tid som tjänsten erbjudits fått väldig positiv återkoppling från användarna.

– I våra mätningar är ca 1 procent av användarna negativa, och det är oftast personer som tycker att de redan är bra på återvinning. Men i en del av marknaden, Takeaway-mat, där 95 procent av förpackningarna bränns upp eller blir nedskräpning idag behöver vi mätning, feedback-system och belöning för att säkra en positiv utveckling. Därför är vi väldigt glada att så gott som alla är mycket positiva till denna satsning, säger Haag.

Men det finns samtidigt utmaningar för att få fler att få upp ögonen för möjligheterna att faktiskt spara en slant samtidigt som man bidrar till ökad återvinning av takeawayförpackningar. Haag lyfter att konceptet med Takeaway-mat bygger på människors bekvämlighet, dvs att vi betalar lite extra för att kunna vara lata.

– Därför måste vi gå från att ”inte behöva tänka på något särskilt” till att ”jag ska minsann återvinna förpackningen korrekt”. För vissa personer är detta helt naturligt redan, för andra något som sitter långt inne. Att det dessutom ofta saknas återvinningskärl där man avslutar måltiden eller kaffe latten gör det inte lättare. Vi måste informera konsumenter bättre, nå ut till fler, samt se till att öka antalet återvinningskärl på restauranger, kontor och i publika miljöer, säger Haag.

De förpackningar som företaget samlar in går vidare i egna materialströmmar till uppsamlingsstationer, och därifrån vidare så att plastförpackningarna skickas för återvinning av plasten, och pappersförpackningar till ett pappersbruk som tar om hand och återvinner fibern. Genom att man har full kontroll av materialströmmarna går det att ge rapportering på hur mycket material som återvunnits. 

 

 

&Repeat har nu ambition att också sprida tjänsten internationellt, med etablering i Paris.

 

Niclas Malmberg

Fler artiklar av denna författare

SENASTE NYHETERNA

Klimat
Niclas Malmberg

All vegetarisk mat inte så klimatsmart som marknadsföringen låter påskina

WWF listar fyra enkla åtgärder för att äta mer klimatsmart: öka, minska, välj och sluta. Det vi måste öka är att äta mer livsmedel från växtriket. Det vi måste minska är köttkonsumtionen. Det vi måste välja är svenskt, certifierat eller miljömärkt. Det vi måste sluta med är att slänga ätbar mat.

Klimat
IPS Inter Press Service

Utarmade jordar får nytt liv med ekometoder på Kuba

En stor majoritet av de kubanska åkermarkerna anses inte vara tillräckligt bördiga. Samtidigt arbetar allt fler småbönder med att återställa utarmade jordar med hjälp av miljövänliga metoder.

Klimat
IPS Inter Press Service

Torka – ett växande hot mot mänskligheten

Tre fjärdedelar av jordens befolkning riskerar att påverkas av torka 2050 – den typ av naturkatastrof som orsakar flest dödsfall. Det är budskapet i en ny rapport från FN-organet UNCCD.