Mat & Klimat

REPORTAGE

REPORTAGE

Att göra samhällsnytta av begagnade cyklar

Att göra samhällsnytta av begagnade cyklar Junaid Joosani visar upp sin nya delningsapp Stockholmsentreprenören Junaid Joosani har startat en delningsplattform

Det levande gröna kulturarvet skapar hållbar motståndskraft i kristider

Livsmedelsförsörjning och beredskapsfrågor har hamnat på agendan i kölvattnet av coronakrisen. Att Sverige skulle kunna bli i princip självförsörjande på livsmedel kan framstå som utopiskt idag. Men för 100 år sedan var självförsörjningsgraden i landet betydligt högre än nu, även om det redan då fanns en import av exotiska produkter som exempelvis kaffe och apelsiner, och även sådant som vi kunde odla själva, som äpplen och tomater.

lupinta

Lupintas svenskodlade sötlupiner utmanar sojan på vegohyllan

Intresset för svenska baljväxter ökar. Mat och Klimat har besökt Lupinta, en Malmöbaserad startup som vill utmana sojabönans dominans på vegomarknaden med hjälp av lokalt odlade lupiner. Företaget lanserade sin första produkt – en lupinbaserad tempeh – för ett drygt halvår sedan och siktar nu på att ta fram fler produkter för att mätta den växande efterfrågan på hållbara vegoprodukter.

Sproud – hållbar ärtmjölk utan lång kylkedja

Sproud grundades 2018 av tre personer från grossisten WeMake i Malmö med målet att hitta ett bra veganskt proteinalternativ med minimal klimatpåverkan. Ambitionen var att bli ett ledande veganskt lifestylevarumärke genom att ta fram produkter som speglar den yngre generationen veganer

Klimato sänker restaurangbesökarnas utsläpp – med hjälp av klimatmärkta menyer

Matens klimatpåverkan blir allt viktigare när vi väljer vad vi ska stoppar i oss, men det är inte alltid så lätt att veta vilken mat som är klimatsmart eller inte. Hur står sig odlad norsk lax mot svensk kyckling, till exempel? Släpper pasta ut mer än bulgur? Hur mycket bättre är vegetarisk mat ur klimatsynpunkt?

Ökad klimatmedvetenhet har minskat intresset för ekomaten

Trots Greta-effekt och en ökad medvetenhet om klimatförändringarna minskade konsumenternas intresse för ekologisk mat under 2019. Det är inget jättetapp, men den tidigare uppgången är bruten.

Translate »