Mat & Klimat

REPORTAGE

REPORTAGE

Här frodas mikrolivet – möt bonden som lagrar kol i marken

På 15 gårdar pågår nu ett pilotprojekt för att se vilka metoder som fungerar bäst för kolinlagring i vårt land. Det rör sig om bland annat trädplantering, plöjningsfria metoder och plantering av fleråriga växter. Vi har talat med Jesper Sandström, som driver en av gårdarna som ingår i studien.

Här odlar elever, kolonister och kommersiella aktörer ihop – “inspirerar varandra”

I Hågaby utanför Uppsala har ett försök genomförts där skolträdgård, kolonilotter och kommersiell odling delar på 4 000 kvadratmeter odlingsmark. Projektledare Henrik Andersson vill nu skala upp projektet, med en grön ring av grönsaksodlingar runt Uppsala som vision.

Att göra samhällsnytta av begagnade cyklar

Att göra samhällsnytta av begagnade cyklar Junaid Joosani visar upp sin nya delningsapp Stockholmsentreprenören Junaid Joosani har startat en delningsplattform

Det levande gröna kulturarvet skapar hållbar motståndskraft i kristider

Livsmedelsförsörjning och beredskapsfrågor har hamnat på agendan i kölvattnet av coronakrisen. Att Sverige skulle kunna bli i princip självförsörjande på livsmedel kan framstå som utopiskt idag. Men för 100 år sedan var självförsörjningsgraden i landet betydligt högre än nu, även om det redan då fanns en import av exotiska produkter som exempelvis kaffe och apelsiner, och även sådant som vi kunde odla själva, som äpplen och tomater.

lupinta

Lupintas svenskodlade sötlupiner utmanar sojan på vegohyllan

Intresset för svenska baljväxter ökar. Mat och Klimat har besökt Lupinta, en Malmöbaserad startup som vill utmana sojabönans dominans på vegomarknaden med hjälp av lokalt odlade lupiner. Företaget lanserade sin första produkt – en lupinbaserad tempeh – för ett drygt halvår sedan och siktar nu på att ta fram fler produkter för att mätta den växande efterfrågan på hållbara vegoprodukter.

Sproud – hållbar ärtmjölk utan lång kylkedja

Sproud grundades 2018 av tre personer från grossisten WeMake i Malmö med målet att hitta ett bra veganskt proteinalternativ med minimal klimatpåverkan. Ambitionen var att bli ett ledande veganskt lifestylevarumärke genom att ta fram produkter som speglar den yngre generationen veganer

Translate »