Mat och Klimat

Tycker du om denna artikel?

Sproud grundades 2018 av tre personer från grossisten WeMake i Malmö med målet att hitta ett bra veganskt proteinalternativ med minimal klimatpåverkan. Ambitionen var att bli ett ledande veganskt lifestylevarumärke genom att ta fram produkter som speglar den yngre generationen veganer och deras sätt att leva, med ett måltidsmönster som ofta består av flera mindre mål, mer smoothies och mat on-the-go. Idag har de både växtmjölk och proteinpulver i sin repertoar, och deras ärtbaserade produkter syns i allt fler butiker över landet och internationellt.

Mat och Klimat har träffat Maria Tegman, Sprouds PR-ansvarige, för att få veta mer om dem. 

Mjölkproducent, men inte mejeriföretag

Från början var tanken att de skulle ta fram en vegansk 250 ml proteinshake i on-the-go-format, berättar hon, men när de inte lyckades få den produkten tillräckligt god, beslutade de sig istället för att ta fram vegansk mjölk och veganskt proteinpulver separat.

Sproud är visserligen en mjölkproducent, men inte ett mejeriföretag, fortsätter hon. Ett mejeriföretag är beroende av en kylkedja mellan producent och konsument, vilket inte är optimalt ur ett hållbarhetsperspektiv på grund av den höga energiförbrukningen. Företaget har höga ambitioner på hållbarhetsområdet och vill inte förknippas med den belastning på miljön som en lång kylkedja innebär. Istället ska Sproud räknas som en producent av koloniala varor – det vill säga livsmedel som inte kräver någon speciell lagerhållning, utan kan förvaras i normal rumstemperatur. Sortimentet består heller inte enbart av mjölk. 

Ärtan – nyttig och klimatsmart

Anledningen till att de valde just ärtan som bas för sina produkter var de många fördelar de kunde se jämfört med andra veganska alternativ. Ärtan är ett fullvärdigt växtprotein med viktiga aminosyror och innehåller dessutom höga halter av järn. Det passar utmärkt för gluten- och nötallergiker och har lågt GMI (Glucose management indicator) och är därför bra för diabetiker. Ärtan har också låga fodmap-halter* och är naturligt låg i kolhydrater. 

Även odlingen av ärtor är fördelaktigt eftersom det innebär en relativt låg klimatpåverkan. Ärtan är självgödslande vilket minskar behovet av energikrävande konstgödsel samt minskar risken för läckage av lustgas (en mycket stark växthusgas).

Det krävs förhållandevis lite vatten jämfört med andra livsmedel och man behöver förhållandevis lite åkerareal per färdigt kilo protein, berättar Maria.

Sprouds ärtor odlas mestadels i Frankrike för den Europeiska marknaden (i Kanada för den amerikanska marknaden). Ärtorna körs sedan från odlaren till ett företag i Frankrike där man torkar och maler ärtorna till det ärtprotein som sedan ska ingå i slutprodukten. Sproud hade gärna sett en svensk aktör för att torka och mala ärtorna, säger Maria, men en sådan finns inte i nuläget. 

Både sötad och osötad variant

Ärtmjölken tillverkas genom att man tar proteinet och tillsätter vatten, glutenfri olja (raps och glutenfri havre), agavesirap, kalcium och vitaminer. Kalcium och vitaminer tillsätter man för att få en produkt som är så lik vanlig mjölk som möjligt i näringsvärde. Anledning till att man sötar mjölken med agave är att vi här i Sverige är vana vid att dricka söt mjölk när vi har druckit komjölk, vilken är naturligt söt. På andra marknader såsom i USA och Kanada lanserar man även en osötad mjölk, eftersom majoriteten av den växtbaserade mjölken där är osötad. Fördelarna med osötad mjölk är att den är naturligt helt sockerfri och helt utan kolhydrater, vilket är tacksamt för diabetiker. Även i Sverige kommer de att lansera en osötad variant. 

De varianter av Sprouds mjölk vi har i Europa är deras orginalmjölk, vilken var deras första produkt, som lanserades hösten 2018. I februari 2019 lanserade de även en baristamjölk som går lättare att skumma än orginalmjölken vilket gör den bättre lämpad för kaféer och som tillbehör till kaffet. Senaste tillskottet till deras mjölksortiment är en chokladmjölk, lanserad i mars 2020. 

Sprouds ärtmjölk tillverkas i Trensum i Tingsryd och deras kosttillskott och proteinpulver tillverkas i Storbritannien. Proteinpulvret görs genom att man tar ärtproteinet, tillsätter sötningsmedel i form av stevia eller kokossocker och någon av smakerna vanilj eller choklad. De har också ett proteinpulver utan tillsatt smak. 

Internationellt genomslag 

Idag kan man hitta Sproud i hotell och restauranger samt i de flesta dagligvarubutiker, men de säljer även via e-handel hos exempelvis Apotea, Amazon och andra liknande hemsidor.

Sedan starten för knappt två år sedan har företaget vuxit från tre anställda till sex på kontoret i Malmö och de har spridit sig även utanför den svenska marknaden. Internationellt finns Sproud i Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. I början av 2020 lanserar de sig även i USA och Kanada. Senare i år kommer man även finnas i Tyskland, Nederländerna och Frankrike.  

Några nya produkter är inte direkt inplanerade i nuläget, berättar Maria. De har många nya produkter på lager, men de har valt att först fokusera på få spridning på de produkter de redan har lanserat. Den produkt som eventuellt är på tur skulle kunna vara deras 250 ml proteinshake som de har drömt om från början. Någon vegansk sådan finns inte på marknaden idag, så där finns ett hål att fylla. 

Åsikter och kommentarer


Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

SENASTE NYHETERNA

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa