Kinas elbilsmarknad befinner sig i ett snabbt och brutalt priskrig där tillverkare som BYD, Geely och Xiaomi sänker priserna för att ta marknadsandelar, ofta under vad som anses lönsamt. Det sker samtidigt som den kinesiska elbilsandelen närmar sig 50 procent av all bilförsäljning, jämfört med under 10 procent i USA.
BYDs nya HaiOu säljs för 55 800 yuan (cirka 75 000 kronor), med 30 mils räckvidd.
Geelys Xingyuan säljs från 59 800 yuan, med ytterligare 20 000 yuan i inbytesbonus.
Tesla och tyska bilmärken pressas hårt och tappar andelar när de inte matchar prisnivån.
Bakom BYDs strategi ligger ett försök att öka skalan, hålla batteripriserna låga och slå ut svagare konkurrenter. Man sänker priset på 22 modeller till och med juni, med sänkningar upp till 34 procent. Det har fått BYDs aktiekurs att falla med 8 procent, och andra tillverkare som Li Auto och Geely att rasa.
Detta sker också i skuggan av ett kontroversiellt försäljningsupplägg där begagnade bilar som ännu inte använts säljs via mellanhänder som fortfarande räknas som försäljning i statistiken, vilket fått kinesiska myndigheter att kalla in biltillverkare till krismöte.
I bakgrunden finns en teknisk kapplöpning: BYD har nyligen presenterat en batteriteknik som kan snabbladdas från 10 till 80 procent på 5 minuter, och deras självkörningsteknik God’s Eye ingår numera som standard i flera modeller över 100 000 yuan.
För konsumenter i Kina innebär detta en elbilsmarknad där rimligt pris, lång räckvidd och avancerad teknik är standard även i lågprissegmentet. En ung person i Chengdu kan idag köpa en elbil med avancerad självkörning för mindre än vad en svensk moppebil kostar.
Om denna utveckling fortsätter riskerar västerländska tillverkare att helt marginaliseras. Samtidigt visar det kinesiska exemplet att prispress, statlig industristrategi och storskalig inhemsk konkurrens snabbt kan skapa en massmarknad för fri energi och elektrisk mobilitet.
Min tolkning
Prisutvecklingen i Kina är en följd av batteriteknikens snabba förändring. Det som sker i Kina nu sker snart i resten av världen. Förbränningsmotorer och olja är på upphällningen och uppväxlingen till eldrift kommer gå mycket snabbare än prognoserna förutspått. I Sverige ser vi en snabb uppgång för elbilar, trots regeringens stöd till bensin och diesel. Globalt slår försäljningen rekord år efter år.
Förutom minskade utsläpp från världens fordon är elbilsförsäljningen en signal om batterilagringens utveckling och hur snabbt priserna på batterier sjunker. Vi rör oss mot en värld där elektricitet kan lagras och användas utan avbrott, utan utsläpp, oberoende av de storskaliga energisystemen.
Ett svar på ”BYD sänker priserna – elbil med 30 mils räckvidd för 75 000 kronor”
Tack för goda nyheter!
Kommer att tänka på dåvarande miljöministern Andreas Carlgrens (C) förslag i DN 2008-11-15
http://www.dn.se/debatt/forbjud-bensinbilar-2025-och-oljeeldning-i-hus-2020
Dvs ingen nyförsäljning av fossilbilar i Sverige efter 2015 och totalförbud 2025.