Mat och Klimat

Stefan B Nilsson
Chefredaktör

Elbilar vs fossilbilar: Vad är bäst för klimat och arbetsmiljö?

Tycker du om denna artikel?

Debatten om elbilens klimatpåverkan blossar ofta upp kring batteritillverkningens utsläpp. Men vad visar helheten? När man tittar på livscykeln – alltså totala utsläpp från tillverkning, användning och skrotning – är svaret tydligt: bensin- och dieselbilar är betydligt sämre än elbilar. För arbetsmiljö och mänskliga rättigheter är skillnaderna mindre, men även här är de fossildrivna bilarna sämre än elbilar.

Klimatvinsten för elbilar varierar med andelen fossilfri el

I länder som Sverige och Norge är koldioxidutsläppen från en bil som drivs med bensin eller diesel hela 5-10 gånger större än för en elbil.

Enligt data från bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet, Transport & Environment och International Council on Clean Transportation (ICCT), ser den genomsnittliga klimatpåverkan från personbilar i olika regioner ut så här:

Region

Elbil (g CO₂e/km)

Dieselbil (g CO₂e/km)

Bensinbil (g CO₂e/km)

Sverige, Norge

30–50

160–200

180–250

EU-genomsnitt

80–100

170–210

190–250

USA

100–130

180–230

200–260

Kina

110–150

170–220

190–250

Elbilar har högre utsläpp vid tillverkning, främst på grund av batteriet, men detta kompenseras snabbt av lägre utsläpp vid körning – särskilt i länder med fossilfri el. I Sverige och Norge är elen till över 95 procent fossilfri, vilket gör att elbilen har upp till 85–90 procent lägre utsläpp än en fossilbil, sett över hela livscykeln. I EU är skillnaden omkring 60–70 procent, i USA 50–60 procent och i Kina ungefär 35–50 procent. Observera att i USA och Kina är andelen el från kol och gas hög, men ändå är elbilar även där betydligt bättre för klimatet.

Fossildrivna bilar också värre för arbetsmiljö och mänskliga rättigheter

Ett ofta återkommande argument mot elbilar gäller arbetsmiljöproblem vid utvinning av batterimetaller – särskilt kobolt. Det stämmer att delar av koboltproduktionen, framför allt i Kongo-Kinshasa, involverar osäkra arbetsförhållanden och i vissa fall barnarbete, särskilt inom småskalig, informell gruvdrift. Samtidigt står denna informella sektor bara för en mindre del av den totala produktionen, och flera stora batteri- och biltillverkare arbetar aktivt med att säkerställa spårbarhet och socialt ansvar i sina leverantörsled. Dessutom pågår en snabb teknikutveckling som minskar mängden kobolt i batterier eller helt fasar ut det.

Vad som ofta förbises i debatten är att fossila bränslen – som bensin och diesel – också har ett högt socialt pris. Oljebranschen är globalt förknippad med arbetsplatsolyckor, miljöförstöring, kränkningar av urfolks rättigheter, korruption, och ibland tvångs- och barnarbete, särskilt i instabila regioner. Arbetare i oljefält och raffinaderier utsätts för cancerframkallande kemikalier, explosioner och långsiktig hälsopåverkan. Dessa problem är dessutom ofta mer svåråtkomliga eftersom oljeutvinning domineras av auktoritära stater eller statligt kontrollerade företag med låg transparens.

Det är därför missvisande att påstå att elbilar är ”sämre” än fossildrivna bilar ur ett socialt perspektiv. Tvärtom: bilar som drivs med bensin och diesel är faktiskt värst, både sett till arbetsmiljö och mänskliga rättigheter – men deras påverkan har ofta normaliserats efter ett sekel av global oljeberoende. Skillnaden är inte att elbilen har fler problem, utan att dess leveranskedjor är nyare och därför mer synliga och granskade.

Källor

Bild av Stefan B Nilsson
Stefan B Nilsson
Chefredaktör
Åsikter och kommentarer

Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tycker du om denna artikel?
Visited 275 times, 34 visit(s) today

Gilla detta:


Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa