Mat & Klimat

Flera köttföretag satsar på växtbaserat - “Står inför en stor omställning”

Danish Crown är ett av många köttföretag som på allvar gett sig in i vegobranschen (Foto: Danish Crown)

11 februari 2022

Vegotrenden är här för att stanna. Nu satsar flera företag som traditionellt är förknippade med köttproduktion på egna växtbaserade varumärken för att möta omställningen i livsmedelssektorn. “Vi är bara i början av den här resan”, säger Thomas Östlund, vd för Gotlands Slagteri.

 

Köttkonsumtionen i Sverige har minskat för fjärde året i rad, och andelen som kallar sig flexitarianer och vegetarianer har nått nya rekordnivåer. Detta enligt Axfoods Vegobarometer som vi skrev om för ett par veckor sedan. Samtidigt ökar också intresset för svenskproducerade råvaror, särskilt inom det växtbaserade sortimentet.

För att möta utvecklingen har flera företag som traditionellt förknippas med animalier och köttproduktion hakat på trenden och lanserat egna vego-alternativ. Ett tydligt exempel är HK Scan som 2019 inledde ett samarbete med finska Hes-Pro Oy för att tillverka växtbaserade produkter.

I Sverige har koncernen lanserat flera vegetariska produkter – under varumärket Pärssons – som skinka, falukorv och köttbullar.

– Vi ser en stark tillväxt för vårt vegetariska sortiment och vi vill erbjuda konsumenterna nya smaker och produkter. Det känns väldigt roligt att komma med dom här nyheterna som gör att vi har ett bredare, grönare, mer spännande och smakrikare erbjudande, säger Matilda Halléhn Kategorichef för Pärsons vegetariska sortiment.

I ett pressmeddelande gick koncernen nyligen ut och meddelade att man under 2022 ska göra ytterligare satsningar på växtbaserat under varumärket Scan.

 

 

 

Svenskodlade baljväxter i ropet

Gotlands Slagteri är ett annat företag som kanske inte förknippas med veganer i första hand. Men de har ingått ett samarbete mellan Svenskt Butikskött, Nordisk Råvara och utbildningscentret Gotland Grönt Centrum för att utveckla framtidens växtbaserade vardagsmat. Projektet har fått tre miljoner i stöd av statliga Vinnova.

– Genom att produkterna utvecklas från hela råvaran och att man inte bara använder fraktioner, slipper man leta alternativa tillämpningar för biprodukter. Dessutom får vi nytta av hela råvarans sammansatta näringsinnehåll, säger Tomas Erlandsson, VD på Nordisk Råvara.

Nordisk Råvara bildades 2016 och är ett företag som samarbetar med svenska bönder för att producera närodlade baljväxter med ett tydligt miljötänk i processen. I sortimentet finns grödor som Korallins, Rättviksärt och Vreta gulärt.

Enligt Thomas Östlund på Gotlands slagteri är den här satsningen något som de velat göra länge. 

– Växtbaserat har ett område som vi känner är naturligt med vår koppling i primärproduktionen och har sedan en tid hittat rätt samarbetspartner i Nordisk Råvara. Köttkonsumtionen kommer sannolikt minska men vi ser vårt hållbarhetsarbete som en lösning mot den medvetna konsumenten i framtiden där vi ser även en framtid för det animaliska proteinet, säger han till Mat & Klimat

 



Global trend

Att köttföretag sneglar mot vegosortimentet är något som pågår över hela världen. Nyligen inledde Danmarks största slakterikoncern Danish Crown en storsatsning på växtbaserat, något som i danska medier kallas för en “kovändning”. Under varumärket “Den Grønne Slager” har företaget lanserat vegoburgare, bolognese och schnitzel bland annat. Målet är enligt företaget att nå en större tvåsiffrig miljonomsättning redan under 2022.

Världens största köttföretag, skandalomsusade JBS, har också nyligen börjat med ärtbaserade produkter. Detsamma gäller amerikanska köttjätten Tyson som fortsätter att expandera sitt vegomärke “Raised & Rooted” med produkter som växtbaserad bratwurst och “italienska korvar”. Sedan tidigare har företaget även tagit bort ägg och andra animalier ur produkterna, som nu är helt växtbaserade.

Sjömatsbranschen är något efter, men både utbud efterfrågan på alternativ växer snabbt. Häromveckan meddelade ett av världens största tonfiskföretag, Thai Union Group, att de satsar på ett innovationscentrum för växtbaserade och labodlade substitut till den hotade fisken.

 

Foto: Thai Union Group

 

Michael Abdi Onsäter

 

Se även: FN: Hundratals miljarder i bidrag till miljö- och hälsoskadlig matproduktion

 

Hur kan vi undvika pandemier? Se vår intervju med Vänsterpartiets Jens Holm

Fler artiklar av denna författare

SENASTE NYHETERNA

Klimat
Niclas Malmberg

All vegetarisk mat inte så klimatsmart som marknadsföringen låter påskina

WWF listar fyra enkla åtgärder för att äta mer klimatsmart: öka, minska, välj och sluta. Det vi måste öka är att äta mer livsmedel från växtriket. Det vi måste minska är köttkonsumtionen. Det vi måste välja är svenskt, certifierat eller miljömärkt. Det vi måste sluta med är att slänga ätbar mat.

Klimat
IPS Inter Press Service

Utarmade jordar får nytt liv med ekometoder på Kuba

En stor majoritet av de kubanska åkermarkerna anses inte vara tillräckligt bördiga. Samtidigt arbetar allt fler småbönder med att återställa utarmade jordar med hjälp av miljövänliga metoder.

Klimat
IPS Inter Press Service

Torka – ett växande hot mot mänskligheten

Tre fjärdedelar av jordens befolkning riskerar att påverkas av torka 2050 – den typ av naturkatastrof som orsakar flest dödsfall. Det är budskapet i en ny rapport från FN-organet UNCCD.