Mat och Klimat

Salladsföretaget Picadeli slopar plast och satsar på växtbaserat

De nya locken är framtagna tillsammans med Stora Enso och består av formpressd träfiber

3 mars 2022

I höstas slutade Picadeli med rött kött. Nu fortsätter företaget med en ambitiös klimat- och miljösatsning som ska minska plastkonsumtionen med 120 ton årligen. Man lanserar även en ny vegansk kyckling till salladsbaren i samarbete med Quorn.

 

En sallad i sekunden

Den skenande konsumtionen av plast är ett av vår tids stora samhälls- och miljöproblem. Varje år produceras 380 miljoner ton plast – varav hälften består av engångsartiklar –  och en stor del av dessa hamnar i miljön eller eldas upp. Det är endast en försvinnande liten del av plasten som återvinns. Till och med i ett föregångsland som Sverige är återvinningsgraden bara runt 20 procent.

Men över hela världen vidtar regeringar och företag åtgärder för att minska plasten. Ett nytt och historiskt FN-avtal är på gång samtidigt som EU-förbudet mot vissa engångsartiklar i plast nyligen trätt i kraft. 

Picadeli är ett av de företag som insett problemen och som nu investerar sig ur plastberoendet på bred front. Locken till salladsskålarna ersätts med en träbaserad variant framtagen tillsammans med skogskoncernen Stora Enso, samtidigt som engångsburkarna för dressing helt tas bort. Dressingen får man istället ta i stationära flaskor.

– Vi säljer ungefär en sallad i sekunden och med det nya locket räknar vi med att spara 120 ton plast varje år så det är en stor förändring som vi är väldigt stolta över, säger Kristoffer Sunér, Head of Food and Quality.

De nya locken är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, samt helt fria från PFAS eller andra så kallade evighetskemikalier.

 

Se även: Bakslag för plaståtervinningen under pandemin

 

Vill minimera de animaliska proteinerna

Satsningen är bara en i raden av åtgärder som Picadeli vidtagit för att minska påverkan på klimat och miljö. I höstas skapade de rubriker när de valde att helt fasa ut rött kött från sina 2 300 salladsbarer runt om i världen.

– Kött är det livsmedel som har störst inverkan på miljön, därför är det naturligt att vi som livsmedelsföretag jobbar för att fasa ut animalier och göra det lättare för människor att äta växtbaserat.

Företagets målsättning är att minimera de animaliska proteinerna och ersätta dem med alternativ som är lika goda eller godare. Men det är konsumenterna som styr takten, förklarar Kristoffer Sunér.

Till våren kommer dessutom ännu ett nytt växtbaserat alternativ läggas till utbudet. Denna gång rör det sig om ett veganskt kycklingsubstitut från Quorn. I januari antog Picadeli även European Chicken Commitment på uppmaning av Djurens Rätt. Därmed förbinder de sig bland annat att inte använda sig av turbokycklingar.

– Som framtidens mat ska även djurhållningen vara bra. Kombinationen av WWF rödlistning av kyckling och att vi redan skrivit på ECC standarden i Frankrike, gjorde att vi ville visa våra ambitioner på alla marknader, så det var ett enkelt beslut.

Quorns svampbaserade produkter har länge varit en del av vegoutbudet i landets livsmedelsbutiker. Nu kommer de även till salladsbaren. (Produkten som ska finnas i baren är inte samma som på bilden ovan)

 

Se även: WWF slår hål på myten om det hållbara kycklingköttet

Se även: Svenska kycklingfarmer bidrar till avskogningen i Amazonas

 

 

Flera kedjor minskar köttet

Salladsmakarna är inte ensamma med att minska matens klimatpåverkan. Nyligen meddelade hotellkedjan Scandic att de slopar nötkött från samtliga lunch- och konferensbufféer samt hotellens minishop. I och med beslutet sänker företaget sitt inköp av nötkött med 177 ton per år, eller över en miljon portioner. Detta ska i sin tur minska utsläppen med 5 500 ton CO2e.

– Att vi slopar nötkött i stora delar av vårt materbjudande visar att vi menar allvar med att skapa ett mer hållbart materbjudande för alla våra gäster, säger Thomas Fankl, Ansvarig för mat och dryck på Scandic Hotels Sverige.

Bastard Burgers är en annan kedja som siktar på att göra utbudet mer hållbart, etiskt och planetvänligt. Den snabbt växande burgarkedjan tar ett “jättekliv för djuren” genom att helt fasa ut kyckling från sina menyer för att istället erbjuda växtbaserade burgare och nuggets. Företaget slutar även tillaga dippar och dressingar med animalisk majonnäs och ska istället använda sig av en ärtbaserad variant.

– Vi har tagit stora kliv för att bli en ägg- och kycklingfri restaurangkedja, men det finns så klart fortfarande en del att göra när det kommer till vego, säger Jonas “Gabbe” Ylinenjärvi, Corporate Head Chef på Bastard Burgers, till Välj Vego.

Michael Abdi Onsäter

 

Se även: Stora klimat- och hälsovinster när protein från spannmål ersätter animalier

 

Fler artiklar av denna författare

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa