Mat & Klimat

Giving Tuesday – en god motpol till Black Friday

Giving Tuesday - en god motpol till Black Friday

Trött på köphets och överkonsumtion? Ge till en välgörenhetsorganisation du brinner för istället!

27 november 2020

Idag pågår den gigantiska köpfestdagen Black Friday. Samtidigt befinner vi oss i en klimatkris där antalet orkaner slår rekord, isar smälter och jordens resurser överkonsumeras. Men det finns goda motkrafter – som Giving Tuesday.

Giving Tuesday är en global folkrörelse för generositet. Initiativet handlar om att göra en dag till världens dag för givande och generositet. Den startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som just Black Friday och istället för fokus på konsumtion handlar det om engagemang och att uppmärksamma allt positivt som görs i samhället.

Konceptet för Giving Tuesday är enkelt, ge en gåva eller av din tid och uppmuntra även andra att göra samma sak. Många av oss gör redan massor av bra saker, låt oss fortsätta med det och genom att berätta om goda initiativ inspirera fler att göra samma sak.

Själv gör jag som jag gör så många andra dagar på året, men värt att uppmuntra fler att göra, att samla saker som inte används, är urvuxna eller dylikt, och ge till en insamlingsorganisation, bli blodgivare eller något annat du känner är viktigt för dig. Att bidra ideellt eller ge en gåva till människorättsorganisationer eller andra föreningar som värnar för vår planets bästa är en annan god sak.

Även organisationer deltar i dagen genom egna Giving Tuesday-kampanjer med fokus på just sin insamling eller engagemang. Där kan du hitta det område du brinner särskilt för. Läs mer om alla initiativ eller anmäl din egen aktivitet på Giving Tuesdays webbplats.

 

White Monday

I takt med att intresset och förståelsen för vikten av att fokusera på hållbara alternativ istället för konsumtion har ökat har vi även fått se initiativet White Monday lanseras. Det handlar om att ta fokus från nykonsumtion och det fina med att dela. Att satsa på att laga, hyra och återanvända saker istället för att köpa nytt.

Anna Velander Gisslén

 

Anna Velander Gisslén är en driven kommunikatör som brinner för hållbarhet och växtbaserad mat. Hon driver den populära vegobloggen Vego Eco som rankats av kommunikationsföretaget Cision som en av Sveriges främsta vegobloggar. För att ta del av produktrecensioner, opinionstexter och recept, besök sajten här.

 

SENASTE NYHETERNA

Klimat
Niclas Malmberg

All vegetarisk mat inte så klimatsmart som marknadsföringen låter påskina

WWF listar fyra enkla åtgärder för att äta mer klimatsmart: öka, minska, välj och sluta. Det vi måste öka är att äta mer livsmedel från växtriket. Det vi måste minska är köttkonsumtionen. Det vi måste välja är svenskt, certifierat eller miljömärkt. Det vi måste sluta med är att slänga ätbar mat.

Klimat
IPS Inter Press Service

Utarmade jordar får nytt liv med ekometoder på Kuba

En stor majoritet av de kubanska åkermarkerna anses inte vara tillräckligt bördiga. Samtidigt arbetar allt fler småbönder med att återställa utarmade jordar med hjälp av miljövänliga metoder.

Klimat
IPS Inter Press Service

Torka – ett växande hot mot mänskligheten

Tre fjärdedelar av jordens befolkning riskerar att påverkas av torka 2050 – den typ av naturkatastrof som orsakar flest dödsfall. Det är budskapet i en ny rapport från FN-organet UNCCD.