Mat och Klimat

Det krävs lite att bedriva förändring - det kallas konsumentmakt

Tycker du om denna artikel?

Fler artiklar av denna författare

För ungefär 35 år sedan kunde man befinna sig i ett snabbköp och leta efter vanliga varor till ett rimligt pris. Hetsen att hitta billiga varor under detta årtionde kan liknas vid behovet idag där inflationen tar en signifikant roll i vårt samhälle. Likt då och idag med krig i Europa på gång, hög inflation och arbetslöshet försöker varje svensk att överleva. Skillnaden är att under 90-talet var det få som pratade om ekologiska varor i syfte för att minska på koldioxidutsläppen i atmosfären. Löpsedlarna skulle till och med välkomna det soliga vädret med höga temperaturer.  Även om klimatfrågan inte alls var främmande under början av 90-talet, kan man konstatera att samhället inte tog frågan på allvar i samma utsträckning som idag.  Medan 90-talet fokuserade på popikoner kom klimataktivister som världsberömda Greta Thunberg att pryda tidningsomslag under 2020-talet.

Idag väntar dagens konsumenter sig ett smörgåsbord av ekologiska, veganska, rättvisemärkta och smarta förpackningar på hyllorna i snabbköpet. Ett större medvetenhet sprider sig i samhället och med det tillkommer större krav från allmänheten till matindustrin. De granskningar som utförts av externa aktörer utmanar livsmedelsföretagens likgiltighet av kemikalier som till exempel PFAS i vår mat. Det är genom denna typ av upplysningar som driver förändringar framåt, både hos den enskilde individen och på internationell nivå hos våra folkvalda politiker.

Numera är det inte en fråga om pris för den konventionella varan och en ekologisk produkt. Andra aspekter såsom djurens miljö har tagit mer plats speciellt efter skandaler om hur djuren har behandlats, vilket presenteras av undersökande journalister. Man kan tycka att djuren har lika stor rätt till ett värdigt liv oavsett om man äter kött eller ej. Det är en fråga om etik. Fler och fler väljer att bli djurrättsaktivister och likaså allt fler företag startas med veganismen som affärsidé. Det kan betraktas som att det är en hypad trend som försvinner med tiden men klimatrapporterna är eniga. Världen behöver ställa om till en köttfri kost om individen i sig ska må bra och vi ska nå det eniga klimatmålet i tid. Utan att skuldbelägga köttätare, är det allmänt känt att åkermark som används för att föda djuren skulle kunna användas till att motverka hunger i världen och se till att ingen gick och la sig hungrig

Varför är det så viktigt att vi som konsumenter är petiga med hur vår mat produceras? Jordbruksnäringen är ingen kortsiktig bransch. Som konsumenter har vi ett ansvar att se till att vårt jordbruk håller sig bördig i minst 100 år till genom att kräva ett förbud av gifter i vår mat. Till detta resulterar förbudet i att färre barn och vuxna dör i sjukdomar. De här förklaringar är självklara sådana och för detta behöver vi personer som är redo att utmana status quo för att driva förändringar och skälla på bovarna inom livsmedelsföretagen. Rent politiskt, har det funnits under många år en vilja att kräva bättre kontroller av vår mat innan det kom fram till konsumenterna. Det ställs stora krav på våra folkvalda politiker. Men ack så viktigt det är att välja framtidens politiker. Klimatfrågan är en utmaning som berör alla jordens medborgare och kan inte ignoreras längre.

Varje individ har rätt att ifrågasätta. Det är en makt som finns hos alla. Genom att läsa innehållsförteckningen på en vara, kan du avgöra om den varan ska finnas kvar i sortimentet eller ej. Det kallas konsumentmakt och är värdefullt men ack så skrämmande för livsmedelsföretagen. Utan oss konsumenter existerar inte företagen och det är just därför viktigt att kräva att producenterna tar sitt ansvar från ax till limpa. Även om priset är en avgörande faktor vid köp bör varje svensk komma ihåg att priset även är föränderligt vid hög efterfrågan.

Jag väljer rättvisemärkt, veganskt och ekologiskt i snabbköpet för att jag tror på en hållbar planet där djurens och mänskliga rättigheter samt en frisk jord respekteras. Jag ställer krav på mina politiker att de här produkterna ska finnas i bassortimentet till ett rimligt pris.

Det är mitt sätt att driva förändring- vad är ditt?

Åsikter och kommentarer


Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tycker du om denna artikel?

SENASTE NYHETERNA

Visited 3 times, 3 visit(s) today

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa