Mat & Klimat

Nya siffror: Köttkonsumtionen dyker under 2020

Om minskningstakten fortsätter som nu kommer 115 000 färre grisar ha slaktats 2020 jämfört med föregående år. (Foto: Axfood)

18 december 2020

Trenden mot minskad köttkonsumtion ser ut att hålla i sig även i år, visar nya siffror från Jordbruksverket. Allt fler väljer bort fläsk- och nötkött av klimat- och miljöskäl, och mer än hälften av svenskarna äter vegetariskt någon dag i veckan.

I Jordbruksverkets nya siffror för årets tre första kvartal kan man utläsa en fortsatt minskad förbrukning av nötkött och fläsk. Nötköttet har minskat från 17,9 till 16,7 kg per person, medan fläsk minskat från 23,3 till 22,3 kg. Siffrorna för lammkött ligger på ungefär samma nivå som i fjol, medan matfågel minskat något.

Den totala förbrukningen för perioden januari till september har alltså minskat med över 2 kg per person – från 61,7 till 59,2 kg per person. Viktigt att notera dock att detta avser “total förbrukning” vilket beräknas på hela den slaktade vikten, inklusive ben och andra biprodukter. Den verkliga konsumtionen “på gaffeln” är ungefär hälften av förbrukningen.

 

Fler väljer bort julskinkan

Om minskningstakten håller i sig för resten av året innebär det att 115 000 färre grisar kommer att ha slaktats i år jämfört med i fjol. Det är siffror som bland andra Djurens Rätt välkomnar:

– Det är obekvämt att lyfta vad som händer med grisarna innan de hamnar på tallriken men vi tycker att grisarna är värda att böka för. Det här är fantastiska siffror och det är med stor glädje vi nu kan se hur allt fler gör medvetna val kring vad de äter och väljer bort griskött till förmån för mer vego, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Julfirandet är en högtid som ofta är intimt förknippad med skinka och andra former av griskött, men även här visar undersökningar att det är en tradition under förändring: Försäljningen av julskinka har minskat med 20 procent de senaste 10 åren och var tredje svensk kan numera tänka sig en jul utan julskinka, visar en opinionsundersökning från 2018.

Konsumtionen av griskött har minskat stadigt sedan 2011 års rekordhöga nivåer på 37 kg per person och år.

 

Se även: Vegovågen fortsatt stark i Europa – antalet veganer ökar snabbt

 

Klimat och miljö främsta drivkrafterna

Varje år gör livsmedelsjätten Axfood en undersökning av svenskarnas matvanor och köttkonsumtion. Årets Vegobarometer visar att 56 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en dag i veckan, och att andelen som aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent.

– Vi ser en trend där allt fler väljer mer vegetarisk kost utan att för den skull helt överge köttet. Mer växtbaserad kost är positivt både för den egna hälsan och för utvecklingen mot en mer hållbar matkonsumtion med mindre klimatpåverkan, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Över hälften av alla tillfrågade uppgav klimat och miljö som de huvudsakliga skälet till deras förändrade matvanor, medan 27 procent anser hälsoskälet vara det viktigaste.

Det finns dock stora skillnader beroende på vilken grupp man frågar. Andelen kvinnor som äter djurfritt är exempelvis mer än dubbelt så stor som andelen män (10 mot 4 procent). Skillnaden över generationsgränsen är ännu större: 16 procent av unga äter vegetariskt medan den siffran ligger på endast 1 procent för personer mellan 56-79 år.

Förändringarna av våra matvanor syns även tydligt i både försäljnings- och sortimentsutveckling. Försäljningen av växtbaserade produkter har under det senaste året ökat med över 15 procent.

– Vegobarometern bekräftar det vi ser i konsumentens kundkorg och det vi i vår egen sortimentsutveckling också lagt stort fokus vid under lång tid, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood inköps- och logistikbolag Dagab.

 

Michael Abdi Onsäter

 

Totalförbrukning av kött per person och år, Jordbruksverket:

 

 

 

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Djurrätt
Niclas Malmberg

Krav på ursprungsmärkning av kött på restauranger snart verklighet

Snart kan kravet på ursprungsmärkning av kött även komma att gälla för restaurangbranschen. Förslaget välkomnas av bland andra Amazon Watch, som ser det som ett viktigt steg i att minska importen från den förödande brasilianska köttindustrin.

Djurrätt
Michael Abdi Onsäter

Trots luftiga stall och moderna hjälpmedel – kor gladare utomhus

De framsteg och förbättringar som gjorts för korna i inomhusmiljö har fått flera stora aktörer som LRF och Arla att argumentera för en ny “flexibel” beteslagstiftning. Men en ny studie publicerad i Nature visar att korna trots allt verkar vara lyckligare utomhus.

Inrikes
Göran Hådén

Bästa tid att påverka är nu

Forskning visar att det är betydligt lättare att påverka människor när större förändringar sker i livet. Ju större händelse, desto mer öppna är vi för att pröva något nytt. Händelser kan vara allt ifrån att vi blir nyförälskade till något så litet som att en ny vecka börjar. Det nya kan handla om allt ifrån att byta värderingar till att pröva en ny maträtt.

Djurrätt
Anna Velander Gisslén

Vegotest: Närproducerad och vegansk hudvård

Lokalproducerat med hjärta och kärlek i produkterna, och med det naturliga i fokus. Låter härligt, eller hur!? Själv blev jag såld på dessa produkter när jag testade dem.

Debatt
Martin Smedjeback

Debatt: Dags att syna djurindustrins nostalgiska lögner

Trots att bönders verksamhet har utvecklats till rena industrier så behandlas de fortfarande nostalgiskt och som om de inte vore företag som alla andra. Det är dags att vi börjar se djurindustrin för vad den är och slutar att svälja industrins skönmålningar.

Translate »