27 oktober 2021
De stora livsmedelskedjorna fortsätter att sälja tobaksprodukter, trots att rökning är vårt enskilt största folkhälsoproblem idag. Flera mindre aktörer har gått före och visar att det går att slopa tobaken utan att tappa kunder, men kedjorna verkar ännu inte redo att ta steget fullt ut, även om frågan nu är uppe för diskussion.
Mat och klimat lyfte för ett år sedan hur mindre butiker ratar tobaksprodukter, medan att de stora kedjorna släpar efter, på grund av rädsla att tappa rökare som kunder. Förklaringen som gavs då var att det inte är den ekonomiska vinsten av cigarettförsäljningen som man i första hand är orolig att missa, utan att cigarettköparna också ska handla sina övriga varor någon annanstans om man ändå måste köpa cigaretterna i en annan butik.
Och samma perspektiv gäller nu ett år senare. Men även om inte mycket har hänt i praktiken på ett år har frågan om hur tobaksprodukter ska hanteras i alla falla börjat diskuteras mellan de stora livsmedelskedjorna.
– Inom vår branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel diskuterar vi branschgemensamma frågor, däribland försäljning av tobak och regelverken kring den, säger Helena Kilström Esscher, pressansvarig på Coop.
Men kunskapen om att rökning är det enskilt största folkhälsoproblemet väger lätt när det i andra vågskålen finns en ekonomisk vinning, trots att det motverkar den politiska viljeinriktning om ett rökfritt Sverige 2025, som regeringen ställde sig bakom 2016.
– Vi har en ständigt pågående diskussion kring vårt sortiment, inte minst när det gäller den här typen av produkter. Självklart är det viktigt för oss att ta ansvar för vad vi säljer ur ett hälsoperspektiv. Samtidigt finns det förväntningar på att vi ska kunna erbjuda kunder de varor de efterfrågar. Vi följer givetvis svensk lagstiftning i all försäljning, så även när det gäller tobaksprodukter, säger Kilström Esscher.
Konkurrenten ICA väljer precis som Coop att inte gå före, utan nöja sig med att i alla fall inte begå direkta lagbrott.
– Vi följer debatten och utvecklingen på den svenska marknaden men det är inte en fråga som ännu varit uppe till någon större diskussion här. ICAs utgångspunkt är att följa de lagar och regler som gäller för tobaksförsäljning i Sverige, vi har en restriktiv inställning till tobaksprodukter generellt och vi kan konstatera att försäljningen av röktobak minskat succesivt under flera år i Sverige, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig.
Men med den större frihet som enskilda ICA-handlare har, finns i alla fall en öppning för att enskilda butiker ska kunna vara helt cigarett- eller tobaksfria.
– Det är viktigt att komma ihåg att ICA-handlarna är fria entreprenörer som själva bestämmer över sina inköp och sortiment och det finns exempel på handlare som helt eller delvis valt att avstå från att tillhandahålla tobaksprodukter i sin butik, säger Ohlzon.
Foto: ICA-gruppen
En sådan butik som gått före är ICA Supermarket Teg i Umeå, som redan 2008 slutade att sälja cigaretter. Och effekterna har enbart varit positiva, enligt de som driver affären. Frågan som hänger i luften är varför inte fler butiker tar efter framgångsexemplet i Umeå, som visat att det inte skadar verksamheten att plocka bort cigaretter ur sortimentet.
Niclas Malmberg
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.