Mat och Klimat

Ny kampanj för att få Coop att sluta sälja kött från illegal avskogning i Amazonas

5 maj 2022

Amazon watch har börjat en ny kampanj med anledning av att Coop säljer kött från nötkreatur som fötts upp på avskogad mark i Amazonas. De vill uppmärksamma att Coop via leverantören Norvida samarbetar med den brasilianska köttjätten JBS, och kravet som ställs är helt enkelt att Coop ska sluta köpa nötkött från detta skandalföretag. 

Man har samtidigt riktat ett öppet brev till köttimportören Norvida. Det finns flera syften med brevet. 

– Vi vill fortsätta sätta press på Norvida, men vi använder även brevet som en rapport för dagligvaruhandeln och vi har skickat ut den till samtliga kedjor. Vi startar även en kampanj riktad mot restaurangerna som även de säljer Norvidas kött utan att notera ursprungsland, säger Alex Brekke, generalsekreterare för Amazon Watch Sverige.

 

Regnskog ersätts med betesmarker

Boskapsuppfödning är den huvudsakliga anledningen till skövlingen av Amazonas. Mer än 70 procent av Amazonas avskogade ytor används som betesmark. Köttföretaget JBS är en av de stora aktörerna, tillsammans med två andra bolag står man för mer än 90 procent av det brasilianska kött som konsumeras i EU och USA. 

Cirka en femtedel av nötköttsexporten från Amazonas till EU kan härröra från illegal avskogning. Men trots kritiken har Norvida inte givit någon som helst respons på brevet. 

– Vilket visar att Norvida inte har något intresse av att ändra på något. Förändring kan endast ske om det kommer tryck från deras kunder, det vill säga Coop, ICA, Hemköp med mera. En del av dessa kedjor har gett respons på vårt brev och där förväntar vi oss fortsatt dialog. Vi hoppas också att butikernas kunder fortsätter ställa krav, säger Brekke.

 

 

De stora kedjorna behåller brasilianskt kött

Om man handlar kött i en butik eller beställer mat på en restaurang menar Brekke att det finns ett enkelt sätt att säkerställa att köttet inte kommer från djur som fötts upp på avskogade områden i Amazonas.

– Fråga alltid vad ursprunget för köttet är. Speciellt på restaurang, där de ännu inte finns krav att skriva i menyn var köttet kommer ifrån, säger Brekke.

Att Amazon watch riktar in sin kampanj mot just Coop hänger samman med den gröna profil som Coop vill förmedla, men inte når upp till så länge man saluför kött som härstammar från illegal avskogning. Men Coop är långt ifrån ensamma om att sälja kött från JBS. Även Axfood och ICA har brasilianskt kött, och i samtliga fall är det Norvida som är leverantör.

– Den hemska sanningen är att det inte finns någon annan kedja som är bättre. Därför är det bästa du kan göra som konsument att inte köpa kött som importerats och alltid informera din butik om detta. Om butiker regelbundet får höra att något är fel kommer de att ändra sig. Deras intresse är nöjda kunder, inget annat. Visa att du inte är nöjd, säger Brekke.

 

Niclas Malmberg

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa