Mat och Klimat

Kinas elbilsförsäljning passerar 50 procent tio år tidigare än planerat.

Kinas elbilsförsäljning passerar 50 procent tio år tidigare än planerat.

Tycker du om denna artikel?

NIO car in a NIO Space at Huzhou Dongwu Intime City 2022-12-31
Bil från NIO på ”Huzhou Dongwo Intime City”

Kina når målet att elbilar ska utgöra 50 procent av bilförsäljningen redan 2025, tio år före den ursprungliga tidsplanen. Det markerar en historisk milstolpe på världens största bilmarknad och påverkar även den globala transportsektorn.

Landets snabba framsteg inom elbilsförsäljning har förändrat både landets egna marknad och den globala bilindustrins framtid. Ursprungligen satte regeringen 2035 som mål för att elbilar och laddhybrider skulle nå 50 procent av nybilsförsäljningen. Nu står det klart att detta mål uppnås redan 2025.

Drivkrafter bakom utvecklingen

Teknologiska framsteg och prissänkningar

Kinesiska företag har investerat stort i batteriteknologi och produktion. Företaget CATL, världens största tillverkare av elbilsbatterier, har varit en nyckelaktör i att sänka kostnader och höja prestandan. Kostnaden för litiumjonbatterier har sjunkit med mer än 80 procent sedan 2010, vilket har gjort elbilar mer prisvärda.

Statliga incitament och regleringar

Regeringen har infört ett system med subventioner, skattelättnader och regler. Biltillverkare som inte når upp till kvoter för elbilsproduktion riskerar att betala böter eller köpa elbilskrediter från andra företag. För konsumenter har generösa subventioner sänkt kostnaden för elbilar.

Utbyggnad av infrastruktur

Kina har byggt världens mest omfattande nätverk av laddstationer med över 6 miljoner laddpunkter år 2024. Detta har löst många problem med räckviddsångest och gjort elbilar mer praktiska för konsumenterna.

Prispremie för elbilar jämfört med förbränningsmotorer, 2018-2023

IEA: Cheaper electric cars: the key to unlocking mass-market adoption 

Påverkan på den globala bilmarknaden

Kinas elbilstillverkare som BYD och Geely har blivit ledande aktörer, både nationellt och internationellt. BYD, som tidigare var en batteritillverkare, har vuxit till en av världens största elbilstillverkare och har etablerat sig på marknader i Europa, Asien och Latinamerika.

Traditionella biltillverkare som Toyota och Volkswagen har känt av trycket. Många av dem tvingas nu investera kraftigt i elbilsteknologi för att möta konkurrensen från kinesiska tillverkare, som ofta erbjuder billigare och mer teknologiskt avancerade alternativ.

Data

  • 2020: Endast 5 procent av nya bilar i Kina var eldrivna.
  • 2024: Mer än 35 procent av alla nya bilar är eldrivna.
  • 2025 (prognos): Över 12 miljoner elbilar och laddhybrider väntas säljas, vilket motsvarar mer än hälften av marknaden.

Vad har det för betydelse

Målet om 50 procent elbilsförsäljning uppnås mycket snabbare än förväntat och markerar ett genombrott för den globala elektrifieringen av transporter. Det skapar en dominoeffekt som driver andra länder att öka sina ambitioner och anpassa sig snabbare till förändringar på marknaden. Dessutom är det ett tecken på att transportsektorn går mot ett slut för fossildrivna fordon, där elbilar tar över som det dominerande valet. 

Källor

Originalkälla: “Bästa nyheten för klimatet från veckan som gick” – Grows nyhetsbrev

Åsikter och kommentarer


Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tycker du om denna artikel?

UTVALDA INLÄGG

SENASTE NYHETERNA

Visited 160 times, 110 visit(s) today

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa