15 april 2021
I veckan meddelade Nya Zeelands jordbruksminister Damien O’Connor att landet ska fasa ut transporter av levande djur till havs under de kommande två åren. Beslutet följer efter en omskakande skandal förra året där tusentals djur och 41 besättningsmedlemmar miste livet. Nu riktas strålkastarna mot EU och Australien vars kritiserade djurexporter bara ökar.
Nya Zeeland, under ledning av den nyligen omvalda premiärministern Jacinda Ardern, fortsätter att leverera positiva nyheter i en värld som nog kunde behöva mer av den varan. I veckan beslutade de, som första land i världen, att göra det obligatoriskt för alla större finansbolag att redovisa klimatpåverkan och ta fram handlingsplaner för att bli mer hållbara.
Detta som en del i önationens resa mot klimatneutralitet, som drog igång på allvar när landets regering förra året utlyste klimatnödläge. För ett par månader sedan antog regeringen även en klimatplan som kommer innebära ett importförbud av nya fossildrivna bilar, samt en minskad djurhållning på 15 procent till 2050.
Nya Zeelands premiärminister har hyllats internationellt för sitt ledarskap på klimatområdet (foto: Newzild, CC BY-SA 4.0)
I veckan kom så beslutet att helt fasa ut exporten av levande djur. Nya Zeeland har sedan tidigare förbjudit exporten av djur för slakt, men handeln med avels- och produktionsdjur har fortgått. Under 2020 exporterades bland annat 118 000 nötdjur till Kina, en trefaldig ökning jämfört med året innan.
– Grunden för det här beslutet är upprätthållandet av Nya Zeelands rykte som ett land med hög standard och god djurvälfärd. Vi måste tänka ett steg framåt i en värld där djurens välmående blir föremål för allt större granskning, sade landets jordbruksminister Damien O’Connor i ett uttalande.
Det som föranledde beslutet var den katastrof som utspelade sig i det Östkinesiska havet i september i fjol då 6 000 kor och 41 besättningsmedlemmar drunknade när fartyget kapsejsade. Det fick Nya Zeeland att tillfälligt stoppa all transport och genomföra en översyn som nu resulterat i en permanent utfasning.
Beslutet har nu satt press på grannlandet Australien, vars kritiserade djurexporter fortgår i en omfattande skala. Varje år exporteras ungefär 3 miljoner får och kor till bland annat Kina, Sri Lanka och Pakistan. Antalet levande får på export ökade med över 20 procent mellan 2017 och 2018. Och skandalerna avlöser varandra; faktum är att landets regelverk idag tillåter en rutinmässig dödlighet på upp till 1 procent i samband med transporter. Mellan 2000-2012 dog över en halv miljon djur på fartyg i landets regi, enligt australiensiska myndigheter.
Jordbruksminister David Littleproud har meddelat att landet inte har några planer på att fasa ut industrin, rapporterar The Guardian.
Varje år exporteras miljontals levande får och kor från Australien (Foto: Jo-Anne McArthur, Unsplash)
Nya Zeelands historiska beslut har även väckt reaktioner i EU. Bland annat skriver EU-parlamentarikern Pär Holmgren (MP) på Twitter att “Nya Zeeland gör mycket som är bra och rätt just nu” och att ”EU borde kunna göra det minst lika snabbt”.
Holmgren sitter i ett nybildat utskott som ska granska unionens djurtransporter och komma fram med förslag till en reviderad lagstiftning. I dagsläget är EU världens enskilt största exportör av levande djur – 2019 förflyttades nästan 2 miljarder djur över nationsgränser inom eller ut ur EU. Det utgör 80 procent av den globala handeln med levande djur. För nötdjur, svin och får är den siffran runt 50 miljoner, varav 5 miljoner transporteras ut ur unionen, främst till Nordafrika och Mellanöstern. Mellan 2014-2017 ökade transporterna med över 60 procent.
Svenska Djurens Rätt uppmärksammar även de beslutet i sina kanaler, och förbundsordförande Camilla Bergvall skriver:
– Djur är levande, kännande individer. De ska inte handlas med som varor, transporter innebär alltför stora risker. Jag uppmanar EU och medlemsländerna att följa Nya Zeelands exempel och stoppa exporten av djur omedelbart.
Jytte Guteland (S), Peter Lundgren (SD) och Emma Wiesner är andra svenska EU-parlamentariker som sitter i utskottet som ska granska djurtransporterna. Samtliga har uttryckt förfäran över den grymma verklighet som djuren får utstå och lovar att arbeta för striktare regler och kontroller.
I höst kommer utskottet presentera en större rapport med rekommendationer och förslag för framtida lagstiftning.
Michael Abdi Onsäter
Se även: Parlamentarikerna om djurtransporterna till havs – ”fruktansvärt”
Se även: Nya Zeelands klimatplan – bensinbilsförbud och färre djur
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Kommentarer är stängda.