Mat & Klimat

Dafgårds storsatsar på vegan-chark - “vi kan inte fortsätta äta kött som idag”

Den nya anläggningen väntas vara klar 2022 och ska ge ungefär 100 nya jobb. Dafgårds ser anläggningen som en viktig pusselbit i sitt hållbarhetsarbete (Bild: Dafgårds)

14 april 2021

Familjeföretaget Dafgård, som producerar färdigrätter av olika slag, vill göra upp med utsläppen av klimatskadliga växthusgaser. Som en del i det arbetet storsatsar de nu på att utöka produktionen av växtbaserad mat kraftigt med målet att göra den “så bra att det inte ska finnas något skäl att välja kött”, säger vice VD Magnus Dafgård till Mat och Klimat.

Med det kaxiga och självsäkra påståendet att deras växtbaserade korv och köttfärs kommer att vara “godare, hälsosammare, och mer lättlagad än alternativen tillverkade av kött” storsatsar Dafgårds nu på vegan-chark. Projekteringen för en ny anläggning för växtbaserad mat i Källby är i sin slutfas och ambitionen är att produktionen ska vara i gång i början av nästa år. Den totala investeringen beräknas kosta 300 miljoner kronor, och ge ungefär 100 nya arbetstillfällen.

Investeringen är självfinansierad och görs för att kunna producera växtbaserade charkprodukter som man redan ingått kontrakt med ett flertal kunder om – det rör sig bland annat om vegansk korv, salami, köttfärs, kyckling. Växtbaserade produkter är inte något nytt för Dafgårds; man var tidiga med att se potentialen och en tidigare anläggning för vegetariska produkter togs i bruk 2015. Men med den nya investeringen ökar man produktionskapaciteten väsentligt. Även om produkterna i grunden är desamma som tidigare, är målsättningen att de hela tiden ska bli godare. 

– Vi skruvar på och förbättrar våra produkter hela tiden. Människan har hållit på i tusentals år med att göra korv från grisar, medan vegetariska köttprodukter är något ganska nytt, där recepten kan förbättras, säger Magnus Dafgård, vice VD på företaget.

 

En av Dafgårds växtbaserade färdigrätter (Bild: Dafgårds)

 

“Godare och hälsosammare”

Begreppet vegetariska köttprodukter har dock visats vara kontroversiellt inom EU, med förslag att till och med förbjuda användning av begrepp som korv, skinka och köttfärs på vegetarisk mat. Det är en diskussion som Dafgård tycker är bakvänd. 

– Vi tycker att en korv kan kallas korv oavsett varifrån proteinet kommer. 

Magnus Dafgård lyfter fram att köttproducenter istället borde ägna tid och kraft åt att minska utsläppen från köttproduktionen.

– De flesta kommer vilja äta kött i alla fall någon gång då och då. Men vi kan inte fortsätta som idag, med de utsläpp som kommer från köttproduktionen.

Med Dafgårds ambition att den växtbaserade mat man producerar ska vara både godare, hälsosammare och mer lättlagad än den traditionella köttmaten, kan man fundera på om det finns något skäl att alls fortsätta äta köttbaserad mat. 

– Vi vill göra den växtbaserade maten så bra att det inte finns något skäl att välja kött. Precis som jag kör Tesla och inte en V8 och bara har fördelar med det, går det att göra samma med maten, säger Dafgård.

 

Köttet den stora utsläppsboven

Familjeföretaget har också på andra sätt minskat sin klimatbelastning, bland annat genom att driva anläggningen med förnybar el, enbart ha elbilar och köra lastbilarna på RME – ett biobränsle baserat på rapsolja. Men när man analyserat företagets sammantagna klimatpåverkan stod det tydligt att den stora biten inte handlade om den egna energiförsörjningen, utan om köttet.

– Tittar man på utsläppen som köttet medför är de långt större än de utsläpp vi har här på anläggningen. Vårt viktigaste bidrag är därför att göra riktigt goda produkter av växter. Entreprenörskap handlar om att förändra och göra det bättre. Ska man kunna se sina barn i ögonen och säga att vi har gjort vad vi kan är det den här vägen vi måste gå, säger Dafgård. 

Att det också kan vara en lönsam affär för Dafgård att öka produktionen av växtbaserade produkter råder det ingen tvekan om. Enligt branschorganisationen Växtbaserat Sverige är växtbaserade produkter en stark tillväxtmarknad utifrån att allt fler konsumenter efterfrågar mat från växtriket. Den genomsnittliga tillväxten i medlemsföretagen i Växtbaserat Sverige har legat omkring 30 procent per år inom EU de senaste fem åren. Och utvecklingen ser liknande ut även globalt. Investmentbanken UBS spår att marknaden kommer att växa med 28 procent om året fram till år 2030.

 

Företaget har bland annat ställt om till elbilar och rapsoljedrivna lastbilar. Men den största utsläppskällan är fortsatt köttet. (Bild: Koen van Gilst, Unsplash)

 

Niclas Malmberg

 

Se även: EU-parlamentet röstar om vegokorvens framtid – “urbota dumt”

Se även: Växtbaserat fortsätter att öka kraftigt i Europa

 

Klicka här för smarriga klimatsmarta vegorecept

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Djurrätt
Niclas Malmberg

Krav på ursprungsmärkning av kött på restauranger snart verklighet

Snart kan kravet på ursprungsmärkning av kött även komma att gälla för restaurangbranschen. Förslaget välkomnas av bland andra Amazon Watch, som ser det som ett viktigt steg i att minska importen från den förödande brasilianska köttindustrin.

Djurrätt
Michael Abdi Onsäter

Trots luftiga stall och moderna hjälpmedel – kor gladare utomhus

De framsteg och förbättringar som gjorts för korna i inomhusmiljö har fått flera stora aktörer som LRF och Arla att argumentera för en ny “flexibel” beteslagstiftning. Men en ny studie publicerad i Nature visar att korna trots allt verkar vara lyckligare utomhus.

Inrikes
Göran Hådén

Bästa tid att påverka är nu

Forskning visar att det är betydligt lättare att påverka människor när större förändringar sker i livet. Ju större händelse, desto mer öppna är vi för att pröva något nytt. Händelser kan vara allt ifrån att vi blir nyförälskade till något så litet som att en ny vecka börjar. Det nya kan handla om allt ifrån att byta värderingar till att pröva en ny maträtt.

Djurrätt
Anna Velander Gisslén

Vegotest: Närproducerad och vegansk hudvård

Lokalproducerat med hjärta och kärlek i produkterna, och med det naturliga i fokus. Låter härligt, eller hur!? Själv blev jag såld på dessa produkter när jag testade dem.

Debatt
Martin Smedjeback

Debatt: Dags att syna djurindustrins nostalgiska lögner

Trots att bönders verksamhet har utvecklats till rena industrier så behandlas de fortfarande nostalgiskt och som om de inte vore företag som alla andra. Det är dags att vi börjar se djurindustrin för vad den är och slutar att svälja industrins skönmålningar.

Translate »