Mat och Klimat

Brittisk butikskedja halverar priset på vego - “borde inte kosta mer än kött”

Studier visar att växtbaserade substitut i regel är runt 20 procent dyrare än sina animaliska motsvarigheter. Nu kapar den brittiska butikskedjan Co-op sina vegopriser för att locka fler att ställa om sin kost och minska sin klimatpåverkan (Foto: Hanson Lu, Unsplash)

3 juni 2021

Som ett steg på vägen mot att bli klimatneutrala halverar butikskedjan Co-op priset på sina växtbaserade korvar, burgare och färs. Studier visar att dessa generellt är dyrare än sina animaliska motsvarigheter. “Det är orättvist att de som inte äter kött behöver betala mer för sin mat”, säger vd:n Jo Whitfield i ett pressmeddelande.

 

Målet: klimatneutrala 2025

Många minns säkert den svenska livsmedelskedjan Hemköps tilltag förra året, då de beslutade att ge dubbla bonuspoäng för vad de kallade “goda handlingar” – dvs köp av frukt, grönt och veckans vego. Det väckte starka reaktioner, bland annat från moderat håll.

Men det är ingenting jämfört med vad den brittiska butikskedjan Co-op har hittat på. Den kooperativt ägda kedjan satsar nära 20 miljoner kronor för att kraftigt sänka priset på 29 växtbaserade produkter i sitt sortiment. Ett typiskt paket vegankorv som innan kostade 3 pund, kommer istället säljas för 1,45 pund. Co-ops mål är att fler ska äta veganskt och att all mat och dryck de säljer ska vara klimatneutral redan 2025.

– Det är standard inom industrin att växtbaserade alternativ normalt har ett högre pris än motsvarande kött- och mejeriprodukter. På Co-op tycker vi det är orättvist att de som har en vegansk, vegetarisk eller flexitarisk diet ska behöva betala mer för sin mat, säger Jo Whitfield, vd på Co-op i ett pressmeddelande.

 

Spara pengar med vegokost?

Men hur ligger det till egentligen – är växtbaserad mat dyrare än animalier? Å ena sidan är växtbaserade produkter generellt mindre resursintensiva att ta fram – å andra sidan massproduceras många animalier i en extremt välutvecklad och effektiv värdekedja som slipats under många årtionden. Att animalieproduktion subventioneras i stor skala hör också till saken.

Men det korta svaret är nja – det beror helt enkelt på vilken typ av växtbaserad mat du väljer. Enligt en granskning som brittiska Insure4Sports gjort var veganalternativen i snitt 26 procent dyrare per kilo än sina animaliska motsvarigheter – men variationen är stor. Granskningen tittade på 37 hel- och halvfabrikat och fann att de flesta, 24 stycken, var mycket eller något dyrare.

 

Studier visar att växtbaserade produkter generellt sätt är dyrare än sina animaliska motsvarigheter. Nu den brittiska butikskedjan Co-op priserna på sina vegoprodukter kraftigt, så att fler ska ha råd att ställa om sin kost

 

Men det är långt ifrån alla växtbaserade måltider som baseras på köttsubstitut. En annan brittisk studie visar nämligen att växtbaserade rätter generellt är både billigare och mindre tidskrävande att laga. Studien, som gjordes av Kantar på uppdrag av kampanjen och organisationen Veganuary, tittade på måltidsdagböcker insamlade från 11 000 britter och fann att genomsnittslunchen var 40 procent billigare och gick 37 procent snabbare att laga om den var växtbaserad. 

I en annan analys fann Kantar att veganska hushåll spenderade 8 procent mindre per handling och att endast en mycket liten del av detta – 3,7 procent – gick till växbaserade köttsubstitut. Studierna visar att människor kan “skydda sin hälsa, planeten och deras plånböcker med en växtbaserad kost”, enligt Veganuarys USA-chef Wendy Matthews. Organisationen lanserade nyligen en “Budget Meal Plan” som innehåller gröna måltidstips för amerikaner för under 1,4 dollar per portion.

 

Vego ökar explosionsartat

Men trots att växtbaserade substitut fortfarande i stor utsträckning är dyrare än sina motsvarigheter, har efterfrågan på just dessa produkter ökat explosionsartat de senaste åren i Sverige, Europa och andra delar av världen. Detta samtidigt som köttkonsumtionen minskat för fjärde året i rad.

2021 var det en halv miljon människor som skrev upp sig på Veganuary (som därmed åtog sig att äta växtbaserat under januari), och försäljningen av växtbaserat i USA och Europa sätter ständigt nya rekord: I Storbritannien passerades den magiska gränsen – 1 miljard pund – förra året, och försäljningen väntas öka med 50 procent till 2025. 

I Tyskland har försäljningen av vegoprodukter ökat med 97 procent de senaste två åren till drygt 800 miljoner euro. I höstas kunde branschorganisationen Växtbaserat Sverige visa att tillväxten i Sverige konsekvent legat mellan 15 och 30 procent de senaste fem åren.

 

 

Försäljningen av växtbaserat ökade med 49 procent under perioden 2018-2020, enligt en rapport framtagen av The Smart Protein Project.

 

Co-ops satsning kommer kosta kedjan 1,7 miljoner pund och leda till kraftigt sänkta vegopriser i dess 2 500 livsmedelsbutiker. Köttfria burgare kommer att gå från att kosta 3 pund till 1,35 pund, medan färsen som också låg på 3 pund, nu kommer landa på 1,75 pund.

Kampanjen är en del av Co-ops satsning på att bli klimatneutrala 2025. I satsningen ingår även pengar till en omställning av fordonsflottan, med inköp av 200 elektriska leveransbilar, samt pengar till en innovationsfond.

 

Michael Abdi Onsäter

 

Se Även: Dafgårds storsatsar på veganchark – “vi kan inte äta kött som idag”

Se Även: Växtbaserat fortsätter att öka kraftigt i Europa

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa