Mat & Klimat

Det behövs en cykelnorm i Sverige. Både människor och djur, nu och i framtiden, blir vinnare när cykeln tar över bilens plats som förstahandsalternativet för transporter

3 juni 2021

Idag är det cykelns dag, så låt oss tala om hur cyklar kan lösa mycket mer än vi tror.

Om mat fraktas hit från andra sidan jordklotet, så sker ofta ändå största delen av klimatpåverkan från varans transport på vägen mellan din lokala matbutik och ditt hem.

Det beror på att båt som de flesta varor fraktas med är effektivt, medan våra bilar är ineffektiva. En enda båt kan frakta lika mycket som 15 000 lastbilar och det är väldigt lite friktion att relativt långsamt glida fram på vatten jämfört med att i högre hastighet nöta bildäck mot asfalt. Så trots att båtarna körs med fossila bränslen, så blir det väldigt lite klimatpåverkan utslaget per vara. Däremot finns vissa färska varor som fraktas med flyg och då blir transporten en stor del av varans klimatpåverkan.

Det är väldigt ineffektivt att köra en personbil på tusentals kilo för att köpa varor som bara väger några kilo. Men vi behöver inte välja mellan att storhandla med bil eller att småhandla utan bil. 

 

Många smarta cykellösningar

Cyklar är effektiva och klarar mycket med lite grundplanering. För de flesta är det lätt att storhandla med en vanlig cykel särskilt med rejäl ryggsäck, cykelkorg och cykelväskor på bakhjulets sidor. Som hörs på namnet är ju pakethållare anpassad för paket, och med spännband blir det extra stadigt. Har man ett extremt stort paket kan man öppna och dela upp innehållet i paketet till övriga väskor innan man ger sig av. 

Behövs mer kapacitet kan man koppla på en vagn att placera barn eller gods i, det finns med stolar och regnskydd och även de som kan frakta 500 kilo efter en vanlig cyklist. Det går till och med att cykla med en lättare bil på släp. Även om man i extremfall skulle behöva åka två gånger för att frakta allt, så tar det ändå kortare tid än det tar att sköta en bil.

Om avstånden är långa i glesbygden kan velomobil övervägas. Med tak och kaross ser den mer ut som en bil än cykel, men drivs enbart med pedalkraft, vilket med denna cykelbils halvliggande sittplats blir så effektivt att man kan cykla i upp till 70 km/h.

Med en vanlig elcykel hinner man över en mil på en halvtimme, inklusive branta uppförsbackar utan svett, även på vintern med vinterdäck. Överdragskläder står emot eventuellt regn. Det finns till och med genomskinligt visir som hagelskydd mot ansiktet om man vill, och utan regn lämnar hövding airbag-hjälm frisyren orörd om man vill det.

Om du inte vill riskera att behöva cykla hungrig, så kan det lösas med att alltid ha en Plenny bar med sig. Vi kan också tänka på han som cyklade genom hela Sverige utan att äta

 

Elcykeln har blivit ett allt vanligare inslag i vår vardag under senare år (Foto: Jan Antonin Kollar, Unsplash)

 

En ny och skonsam norm

Eftersom det finns lösningar för de flesta problem som kan upplevas vid cykling, så kan cykeln bli norm för de flesta för det mesta. Så är det redan i flera städer. I bland annat Köpenhamn sker de flesta resor med cykel. De främsta skälen till det är enligt cyklisterna själva att det är snabbaste sättet att ta sig fram, att det är mindre krångligt än andra transportslag, att det ger motion och bättre ekonomi.

Nu har vi ju inte lika bra cykelinfrastruktur i Sverige än, men nu för tiden får man ju cykla på bilväg även om det finns en dålig cykelväg bredvid. Man vänjer sig snabbt vid nya vanor, inklusive vilka vägar som passar bäst. Och ju fler som cyklar, desto mer lär underlättas för cyklism. 

Skulle man ändå behöva bil i staden någon gång, så är både taxi och hyrbil ibland ändå långt billigare och bekvämare än att äga bil, som i snitt kostar cirka 6000 kronor i månaden. Med cykelnorm blir det dessutom mycket lättare att ta sig fram för de som verkligen behöver bilen, som blåljuspersonal.

All tid och pengar man sparar på att välja cykel istället för bil kan ge frihetskänslor. Med högre andel cyklister blir det också mer yta för människor och stadsodlingar. Det blir mindre farlig trafik som dödar hundratals svenskar varje år, mindre luftföroreningar som dödar tusentals svenskar varje år och mindre miljöförstöring som kan döda miljoner svenskar i framtiden.

Så både människor och djur, nu och i framtiden, blir vinnare när cykeln tar över bilens plats som förstahandsalternativet för transporter. 

Göran Hådén

 

Se även: Debatt: Stoppa storföretagens stämningar

Se även: Bilen får stå tillbaka i storstädernas corona-omstart

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

amazon
Klimat
IPS Inter Press Service

Brasiliens regering dolde siffror om ökad skövling i Amazonas

Strax innan det stora klimatmötet i Glasgow kom nya siffror som visar att skogsskövlingen i Amazonas ökade med nästan 22 procent under förra året. Men Brasiliens regering valde att inte publicera uppgifterna innan mötet var över.

Klimat
Michael Abdi Onsäter

Tysklands nya regering vill satsa på växtbaserad mat

Den nya trafikljuskoalitionen tar sikte på maten som en del i klimatarbetet framåt. Landet ansluter sig därmed till den växande skaran av nationer som på olika sätt gynnar omställningen till ett mer växtbaserad matsystem.

Hälsa
Michael Abdi Onsäter

Rapport: Klimatkrisen ökar risken för matrelaterade sjukdomar

Ett förändrat klimat med högre temperaturer och mer extremväder kan leda till att förekomsten av sjukdomsframkallande mikroorganismer ökar. Det konstaterar Livsmedelsverket i en ny riskprofil som undersöker hur olika livsmedelskategorier kan komma att påverkas.

Inrikes
Niclas Malmberg

Trålgränsen flyttas ut för att skydda Östersjöns ekosystem

Efter att S ställt sig bakom beslutet står det nu klart att trålgränsen i Östersjön flyttas ut från dagens 4 sjömil till 12 sjömil på prov. “Fisket måste ske inom naturens ramar”, säger Elin Segerlind (V).

Klimat
Göran Hådén

Opinion: Därför räcker inte 99% mental omställning

Ska vi klara klimatet behöver överkonsumtionen försvinna snarast. De flesta är faktiskt positiva till att sänka sin materiella levnadsstandard för miljöns skull och 3 av 4 kan tänka sig köpa färre saker. Så varför händer det inte?