Mat och Klimat

18 januari 2022

Den senaste tiden har en rad olika snabbmatskedjor lanserat nya växtbaserade produkter på sina menyer. Till våren kommer exempelvis KFC:s första växtbaserade produkt till Sverige, ett halvår försenat på grund av coronapandemin.

Det fanns en tid då en måltid på en av de stora snabbmatskedjorna var synonymt med kött och djurprodukter, men den tiden verkar vara förbi. De växtbaserade alternativen blir allt fler i takt med att efterfrågan på mer planet- och djurvänlig mat ökar.

Den kritiserade kycklingjätten KFC har under två år samarbetat med vegoföretaget Beyond Meat för att ta fram ett substitut som gjort succé där det har serverats på prov. Nu lanserar företagen “Beyond Fried Chicken” på över 4 000 restauranger runtom i USA. Produkten är dock inte helt veganvänlig eftersom den tillreds på samma ytor som de animaliska alternativen och kommer med sås som innehåller ägg och/eller mejeriprodukter

Mat & Klimat har tidigare skrivit om svenska KFC som redan förra året skulle lansera ett första växtbaserat alternativ även i Sverige, men som blev försenat på grund av pandemin:

– Vi kommer äntligen  att lansera vår första växtbaserade produkt under våren. Vi skulle gjort den redan hösten 2020 med tyvärr satte Covid-19 stopp på de planerna. Det är inte samma produkt som i USA utan vi får tillgång till den genom KFC Europa, säger Jesper Hollstrand, Chief Marketing Officer till Mat & Klimat.

 

Flera kedjor lanserar köttfria alternativ

Men det är inte bara KFC som blir lite grönare i kanten. Snabbmatsjätten McDonalds – som årligen släpper ut lika mycket växthusgaser som hela Sverige  – lanserar även de en burgare i samarbete med Beyond Meat. McPlant-burgaren finns numera tillgänglig i alla kedjans restauranger i Storbritannien och Irland. I veckan aviserade även Pizza Hut att man fördjupar samarbetet med Beyond Meat i Kanada. 

Åsikterna om snabbmatskedjornas satsningar går i sär, men att de leder till minskad köttkonsumtion råder inga tvivel om. I djurrättsorganisationen World Animal Protections senaste rapport framkommer att de två största företagen inom växtbaserat kött – Beyond Meat och Impossible Foods – ersatt kött motsvarande över 600 000 djur under 2021, bara i USA.

Subway är en annan kedja som satsar på grönare menyer. Förra året introducerades TLC (Tastes like chicken) Teriyaki och nu får den sällskap av TLC Fajita. 

– Vi utmanar alla som gillar våra kycklingsubs att testa TLC och gissa vilken som är kyckling, de smakar precis lika gott båda två! Vårt mål är att alla som besöker någon av våra 168 restauranger ska hitta något som passar just deras smak eller preferens. Vi är stolta att kunna erbjuda fler veganska alternativ i januari med TLC Fajita och en helt ny vegansk ost, säger Menno van der Hoeven, landschef Subway Sverige.

 

Subways nya TLC Fajita som lanserades i början av veganuari

 

Mat&Klimat

 

Se även: Cashewkött och andra höstiga vegonyheter

Se även: Tysklands nya regering vill satsa på växtbaserad mat

 
Nyttig och god skolmat med låg klimatpåverkan. Intervju med Patricia Eustachio Colombo

 

Se även: Djurhållningen står för två tredjedelar av matens utsläpp

Se även: Vänsterpartiets pandemikrav: Avveckla djurindustrin!

Fler artiklar av denna författare

Visited 23 times, 1 visit(s) today

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa