Mat och Klimat

Lidl utökar sitt växtbaserade sortiment inför det nya året

Lågpriskedjan Lidl inleder Veganuari med en storsatsning på nya vegetariska och veganska produkter från det egna märket Vemondo. Företaget har även ingått samarbete med matsvinnspionjärerna på Too Good to Go för att ytterligare minska sin påverkan på klimat och miljö.

 

Från yoghurt till nuggets

Butikskedjan Lidl har på senare tid tagit fasta på den allt mer tilltagande vegotrenden i Sverige och i världen. Nu annonserar de en storsatsning på veganska produkter som innebär att runt 70 nya produkter kommer läggas till under årets gång. En av de första produkterna är vegansk ost.

– Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt. Då är Veganuari ett bra tillfälle då vi har extra många veganska produkter på kampanj, säger Robert Stekovic, Kommersiell Direktör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Lidls egna märke för veganska och vegetariska produkter heter Vemondo och innefattar en brett sortiment av livsmedel för den som vill minska sin påverkan på miljön och djuren. Kokosyoghurt, pizza, ekologisk tofu, cevapcici och nuggets är några av alternativen som går under det gröna varumärket.

Vemondo har även klimatkompenserat samtliga produkter genom bland annat satsningar på förnybar energi i Indien. I Lidls sortiment finns även andra välkända vegomärken som Anamma, Oatly och Naturli.

Se även: Klimatsmart mat är billigare än alternativen

Se även: Norska livsmedelsjätten storsatsar på svenskodlat vego

Ska halvera matsvinnet

Förra månaden presenterade butikskedjan ett samarbete med social-impact företaget Too Good to Go, som arbetar för att minska matsvinnet. Lidls mål är att minska matsvinnet med 50 procent till 2025 och genom samarbetet får nu kunderna möjlighet att rädda osåld mat till en tredjedel av grundpriset. I ett första steg kommer man kunna köpa frukt- och gröntkassar från ett tjugotal butiker i Stockholm genom Too Good To Go-appen. 

– Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go, i ett pressmeddelande.

Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
 

Mat&Klimat

Se även: Cashewkött och andra höstiga vegonyheter

Se även: Tysklands nya regering vill satsa på växtbaserad mat

 
Nyttig och god skolmat med låg klimatpåverkan. Intervju med Patricia Eustachio Colombo

Se även: Djurhållningen står för två tredjedelar av matens utsläpp

Se även: Vänsterpartiets pandemikrav: Avveckla djurindustrin!

SENASTE NYHETERNA

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa