Mat & Klimat

Lidl utökar sitt växtbaserade sortiment inför det nya året

11 januari 2022

Lågpriskedjan Lidl inleder Veganuari med en storsatsning på nya vegetariska och veganska produkter från det egna märket Vemondo. Företaget har även ingått samarbete med matsvinnspionjärerna på Too Good to Go för att ytterligare minska sin påverkan på klimat och miljö.

 

Från yoghurt till nuggets

Butikskedjan Lidl har på senare tid tagit fasta på den allt mer tilltagande vegotrenden i Sverige och i världen. Nu annonserar de en storsatsning på veganska produkter som innebär att runt 70 nya produkter kommer läggas till under årets gång. En av de första produkterna är vegansk ost.

– Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt. Då är Veganuari ett bra tillfälle då vi har extra många veganska produkter på kampanj, säger Robert Stekovic, Kommersiell Direktör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Lidls egna märke för veganska och vegetariska produkter heter Vemondo och innefattar en brett sortiment av livsmedel för den som vill minska sin påverkan på miljön och djuren. Kokosyoghurt, pizza, ekologisk tofu, cevapcici och nuggets är några av alternativen som går under det gröna varumärket.

Vemondo har även klimatkompenserat samtliga produkter genom bland annat satsningar på förnybar energi i Indien. I Lidls sortiment finns även andra välkända vegomärken som Anamma, Oatly och Naturli.

 

Se även: Klimatsmart mat är billigare än alternativen

Se även: Norska livsmedelsjätten storsatsar på svenskodlat vego

 

Ska halvera matsvinnet

Förra månaden presenterade butikskedjan ett samarbete med social-impact företaget Too Good to Go, som arbetar för att minska matsvinnet. Lidls mål är att minska matsvinnet med 50 procent till 2025 och genom samarbetet får nu kunderna möjlighet att rädda osåld mat till en tredjedel av grundpriset. I ett första steg kommer man kunna köpa frukt- och gröntkassar från ett tjugotal butiker i Stockholm genom Too Good To Go-appen. 

– Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go, i ett pressmeddelande.

 

Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
 

Mat&Klimat

 

Se även: Cashewkött och andra höstiga vegonyheter

Se även: Tysklands nya regering vill satsa på växtbaserad mat

 

 
Nyttig och god skolmat med låg klimatpåverkan. Intervju med Patricia Eustachio Colombo

 

Se även: Djurhållningen står för två tredjedelar av matens utsläpp

Se även: Vänsterpartiets pandemikrav: Avveckla djurindustrin!

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Kultur
Göran Hådén

Lista: De mest spelade miljölåtarna

Miljön är grunden för allt annat och centralt för många människors livskvalitet, så här följer en lista på vilka låtar som har minst en miljon spelningar i ett klipp på Youtube, om man bara räknar låtar på engelska som främst kan tolkas handla om miljö och inte lika gärna om något annat.

Klimat
Michael Abdi Onsäter

Klimatkrisen slår mot senap, potatis och vin

De extremväder som drabbade Nordamerika förra sommaren får fortsatta konsekvenser längs den globala livsmedelskedjan. De senaste veckorna har det larmats om senapskris i Frankrike och potatisbrist i Japan. I Frankrike slår de allt högre temperaturerna även mot landets anrika vinindustri.

Klimat
Niclas Malmberg

Naturmark omvandlas till odlingsytor i en oroväckande fart

Under de senaste 20 åren har en miljon kvadratkilometer av jordens tidigare skogar och savanner omvandlats till odlingsmark, enligt en ny studie publicerad i Nature Food. Det är ett område mer än två gånger så stort som Sverige, och en ökning med nio procent.

Vego-mat
Mat&Klimat

Veganuari: Snabbmatskedjorna storsatsar på vego

Den senaste tiden har en rad olika snabbmatskedjor lanserat nya växtbaserade produkter på sina menyer. Till våren kommer exempelvis KFC:s första växtbaserade produkt till Sverige, ett halvår försenat på grund av coronapandemin.