Mat & Klimat

11 maj 2021

Lokalproducerat med hjärta och kärlek i produkterna, och med det naturliga i fokus. Låter härligt, eller hur!? Själv blev jag såld på dessa produkter när jag testade dem.

När Stockholm Beauty week, cirka ett halvår senare än vanligt på grund av pandemin, äntligen genomfördes i höstas var Cosmopharma ett av de märken som särskilt fångade min uppmärksamhet. Förutom härliga produkter var deras berättelse om företagets hantering av sina utmaningar under pandemin värmande att lyssna på.

Familjeföretaget fick se sin försäljning gå ner radikalt när pandemin kom och ägarna fick både chans och var tvungna att fundera över hur de skulle gå vidare. Resultatet blev att de förverkligade en gammal dröm, att flytta hem tillverkningen av produkterna och göra dem lokalt. Med detta en stor omställning men även fina nyheter.

På Beauty Week presenterades nyheten Whipped Shea Butter, en underbar kräm, eller smör!, gjord på endast fyra ingredienser. Den består av uppvispat, ekologiskt sheabutter, naturligt e-vitamin som konserveringsmedel, naturligt färgämne och en doftsättare. Det finns två olika dofter, ekologisk apelsinskalolja och mango-papaya.

Det här smöret är verkligen ljuvligt att smörja in sig med, doften är fantastisk men även konsistensen. Gillar det skarpt, så skönt och mjukt att smörja in sig med. Med shea som bas ändras konsistensen beroende på temperatur och gör att det vid uppvärmning i händerna blir supermjukt att smörja in med.

Jag kan dock inte sticka under stol med att jag redan från början är lite positivt påverkad av att veta att produkterna har tillverkats lokalt för hand. Det är verkligen en fin känsla tycker jag.

 

Klimatvänligt och omtyckt

I samband med förändringen där tillverkningen flyttades hem så används numer, så långt det är möjligt, närproducerade och ekologiska ingredienser. Även kringprodukter som flaskor och etiketter köps och görs av svenska eller skandinaviska leverantörer. Allt i strävan att vara så klimatsmarta som möjligt. Så bra! Önskar att fler tänkte så. Att små lokala företag gör det är super, något alla stora jättar också borde ta ansvar för att göra och gå över helt till cirkulärt arbete.

Det här arbetet verkar även ha fallit väl ut bland konsumenterna. Det är inte bara jag som gillar dessa produkter. Tidigare i år vann Cosmopharma folkets röster som Årets bästa hudvårdsserie 2020 på Stockholm Beauty Week Award. Kul att ett företag som satsar så på cirkulärt och veganskt vinner.

Precis som Klinta, som även de satsar på lokalt och ekologiskt, tycker jag att det ger en särskild känsla när en använder produkterna. I dessa speciella tider är en kärleksfull handling mycket värt, och att använda lokala produkter är en extra krydda.

Anna Velander Gisslén

Artikeln publicerades ursprungligen på Vego Eco den 11 mars

 

 

Se även: Växtbaserat fortsätter att öka kraftigt i Europa

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Kultur
Göran Hådén

Lista: De mest spelade miljölåtarna

Miljön är grunden för allt annat och centralt för många människors livskvalitet, så här följer en lista på vilka låtar som har minst en miljon spelningar i ett klipp på Youtube, om man bara räknar låtar på engelska som främst kan tolkas handla om miljö och inte lika gärna om något annat.

Klimat
Michael Abdi Onsäter

Klimatkrisen slår mot senap, potatis och vin

De extremväder som drabbade Nordamerika förra sommaren får fortsatta konsekvenser längs den globala livsmedelskedjan. De senaste veckorna har det larmats om senapskris i Frankrike och potatisbrist i Japan. I Frankrike slår de allt högre temperaturerna även mot landets anrika vinindustri.

Klimat
Niclas Malmberg

Naturmark omvandlas till odlingsytor i en oroväckande fart

Under de senaste 20 åren har en miljon kvadratkilometer av jordens tidigare skogar och savanner omvandlats till odlingsmark, enligt en ny studie publicerad i Nature Food. Det är ett område mer än två gånger så stort som Sverige, och en ökning med nio procent.

Vego-mat
Mat&Klimat

Veganuari: Snabbmatskedjorna storsatsar på vego

Den senaste tiden har en rad olika snabbmatskedjor lanserat nya växtbaserade produkter på sina menyer. Till våren kommer exempelvis KFC:s första växtbaserade produkt till Sverige, ett halvår försenat på grund av coronapandemin.