1 juli 2021
Just nu pågår en explosionsartad utveckling av växtbaserade alternativ till kött, ost, mjölk och ägg, i takt med att människor världen över blivit allt mer medvetna om djurhållningens etiska, hälsomässiga och miljömässiga risker.
En som tagit fasta på utvecklingen är Måns Ullerstam, grundare av det växtbaserade holdingbolaget Kale United. I en intervju med Mat & Klimat berättar han om bakgrunden till bolaget, och varför det inte råder någon tvekan om att växtbaserat är framtiden.
Varför grundade du Kale United?
– Det började med att jag blev vegan 2015. Sedan ville jag ändra hela mitt sparande inklusive pension till ett växtbaserat sparande. När jag undersökt alla alternativ på marknaden insåg jag att det inte gick. Då tog jag saken i egna händer och startade Kale United för att göra det möjligt för vanliga människor över hela världen att ha ett helt växtbaserat sparande.
Vilka typer av företag investerar ni i?
– Alla företag är växtbaserade. Men de ska också aktivt arbeta med transformationen från animaliska produkter till växtbaserade. Det ter sig naturligt att de flesta investeringarna är relaterat till mat, men vi investerar också i växtbaserat mode, medicinteknik där man försöker ersätta djurtester, och så vidare.
Kale United har sedan start investerat i en mängd olika företag, som exempelvis Evo Foods, Heura Foods, Astrid & Aporna, Hooray Foods, och Mighty Pea M.LK. I dagsläget har sammanlagt 557 investerare från 30 länder gått in med kapital via bolaget som är värderat till lite under 10 miljoner euro. Investerarna är allt ifrån privatpersoner som investerat 1000 kronor, till fonder som investerar miljonbelopp, berättar han.
Astrid och Aporna återuppstod förra året, mycket tack vare investeringen från Kale United (Foto: Astrid och Aporna)
Är det framförallt svenska företag ni investerar i?
– Vi gör i princip två typer av investeringar, världsledande bolag inom en viss kategori vars produkter gärna går att distribuera i hela Norden. Här kan bolagen sitta var som helst, USA, Tyskland, England, Indien. Eller de bästa bolagen i Norden (framförallt Sverige) vars produkter går att exportera till resten av världen.
Hur upplever du marknaden för växtbaserat nu? Håller trenden i sig?
– Området växer explosionsartat just nu. Det är en kombination av konsumentintresse och politiska åtgärder för att driva ner koldioxidavtrycket som driver på efterfrågan, detta i kombination med att producenterna tar fram allt mer intressanta produkter för bredare grupper av befolkningen. Teknikutvecklingen inom växtbaserad mat (och för den delen odlat kött) växer exponentiellt och det lockar därmed till sig mer och mer kapital. Alla dessa faktorer hjälper varandra och förstärker varandra, vilket gör att det blir en positiv uppåtgående spiral just nu.
Heura Foods är ett av de snabbast växande vegoföretagen i Europa. (Foto: Heura Foods)
Hur kommer det sig att växtbaserat är så hett just nu, vad driver utvecklingen?
– Det fina med växtbaserade produkter är att de ofta löser en mängd problem samtidigt. Vi använder FNs 17 hållbarhetsmål för att göra en bedömning av vilka bolag som har störst positiv påverkan. Det finns en mängd orsaker till att det växtbaserade området växer snabbt, det är väl det som gör att det går fort. Den huvudsakliga orsaken till att folk väljer växtbaserat har varierat över tid och varierar i olika åldersgrupper fortfarande. Men den underliggande största orsaken nu får anses vara klimatfrågan. Att byta till en växtbaserad kost är den enskilt viktigaste åtgärden en person kan göra för att minska sitt klimatavtryck, mycket större än att byta sin bil till en elbil.
Hur ser du utvecklingen under kommande år inom växtbaserade alternativ till kött, ost, mjölk och fisk?
– Inom fler och fler kategorier så kommer de växtbaserade alternativen kliva över en tröskel där produkterna anses vara tillräcklig goda och bra för att ersätta den animaliska varianten. I nästa fas kommer man också få ner priset och få upp tillgängligheten. Det kommer då en kritisk punkt då vem som helst, oberoende av matvanor kan tänka sig det växtbaserade alternativet. En annan trend är att vi nu ser nästa generations produkter börja komma fram, där man inte bara försöker härma animaliska produkter så bra som möjligt till varje pris, utan istället tar fram ännu bättre och godare produkter med mer naturliga råvaror och än bättre hälsoprofil.
Redaktionen
Läs mer om Kale United här
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.