Mat & Klimat

Hemköp testar klimatguidning - Vill inspirera till en hållbar vardag

"Ät i säsong!" - ett av många budskap som figurerar i Hemköps nya klimatguidning som just nu finns på prov i sju butiker runt om i landet

10 september 2021

Butikskedjan Hemköp har tillsammans med forskningsinstitutet RISE startat ett projekt för att hjälpa kunderna att göra mer klimatsmarta val i vardagen. Det handlar om skyltar och informationsmaterial som nu testas på sju olika butiker runt om i landet. “Vi vill inspirera på ett enkelt och positivt sätt”, säger hållbarhetsansvarig Desiré Cichy.

Klimatfrågan seglar upp som en allt viktigare fråga i folks medvetande och många ställer sig frågan vad just de kan bidra med för att bromsa den katastrofala utvecklingen som bland annat FN:s klimatpanel varnar för. Maten står för någonstans mellan en femtedel och en tredjedel av mänsklighetens klimatpåverkan, men sett till en individuell nivå är andelen ofta större än så. Att ställa om till en hållbar kost är därför en av de viktigaste steg som vi kan ta som privatpersoner.

 

“Enkelt och positivt”

Men det kan vara lättare sagt än gjort. Matens miljöpåverkan är ett snårigt ämne som förknippas med många motstridiga uppgifter som florerar i vårt samhälle. För att hjälpa kunderna att navigera i matdjungeln har butikskedjan Hemköp därför inlett ett projekt med skyltning och informationsmaterial som de tagit fram i samarbete med forskningsinstitutet RISE. 

– Vi vill på ett enkelt och positivt sätt hjälpa vår kunder att göra fler klimatsmarta val oftare och har därför, i samarbete med RISE, tagit fram korta budskap som kommuniceras genom kundvarvet, bland annat kring växtbaserade proteiner, baljväxter, frukt och grönt i säsong, växtbaserad mejeri, frysen, säger Desiré Cichy.

Det är ett pilottest som har funnits på sju olika butiker i bland annat Stockholm och Göteborg i några månader, och ska utvärderas ett tag till innan de går vidare med projektet. Nyckeln till att minska klimatpåverkan från matkonsumtionen är mer växtbaserat och minskat matsvinn, skriver de. Guiden består dels av produktnära infoskyltar med tillhörande QR-koder, men även tydligare inramning av det vegetariska utbudet och vad som är i säsong av frukt och grönt.

 

 

6 av 10 vill ha mer styrning från handeln och politiken

Men hur är det egentligen, vill matkonsumenter bli styrda på det här sättet? Just den frågan ställde sig den fristående tankesmedjan Axfoundation i somras i en konsumentundersökning genomförd tillsammans med Origo Group. Resultaten visar att dagens konsument välkomnar hjälp från såväl butik som politik att välja rätt, men att majoriteten inte är mogen för åtgärder som påverkar den egna vardagen allt för mycket.

6 av 10 tycker att det behövs mer styrning från handeln och politiken för att minska klimatpåverkan, och majoriteten är för tydliga märkningar och klimatsmarta sortiment. Av skatteförslagen är det framförallt en sorts skatteväxling som föredras, eller en bonus-malus för maten om man så vill, där momsen ökar på kött- och mejerivaror medan momsen på frukt och grönt halveras. 37 procent av de 1 500 tillfrågade stödjer ett sådant förslag.

Jesper Svensson var butikschef på Hemköp i Odenplan när klimatprojektet inleddes. Enligt honom har reaktionerna varit positiva bland butikens kunder. Det har även bidragit till fler diskussioner om matens klimatpåverkan bland personalen.

– Den gemensamma uppfattningen hos medarbetarna är just att vi med så enkla tips kan få kunderna att handla mer klimatsmart. Odenplan har väldigt medvetna kunder och det har förekommit att kunder har kommenterat ”vad bra att ni lyfter det här!”. Det känns jätteroligt, säger han till Mat&Klimat.

Det är inte första gången Hemköp rör om i klimatgrytan. I höstas skapade butikskedjan en del rubriker när de bestämde sig för att införa ett nytt bonussystem, där så kallade goda handlingar (köp av frukt, grönt och veckans vego) belönas med dubbla bonuspoäng. Sedan tidigare har de även placerat vegoprodukter ihop med kött- och mejeriprodukter, något som visat sig ge ökad försäljning.

Jobbar man i butik idag så har man redan en rätt stor förståelse för hur livsmedelsproduktionen påverkar klimatet. Dock så har klimatbudskapen bidragit till att vi pratar om det ännu mer på jobbet och det ser jag som positivt, säger Jesper Svensson.

 

Mat & Klimat

 

Klimatguidningen finns på följande butiker i landet:

Göteborg: Hemköp Vasagatan   

Kalmar: Hemköp Kvarnholmen

Norrköping: Hemköp Kungsgatan    

Stockholm: Hemköp Odenplan, Hemköp Råcksta, Hemköp Telefonplan      

Söderköping: Hemköp Ågatan

 
Alger som mat. Intervju med Fredrik Gröndahl, KTH

 

Se även: 3D-printad veganlax snart i europeiska matbutiker

Se även: Hemköps vegonudging väcker starka reaktioner

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Kultur
Göran Hådén

Lista: De mest spelade miljölåtarna

Miljön är grunden för allt annat och centralt för många människors livskvalitet, så här följer en lista på vilka låtar som har minst en miljon spelningar i ett klipp på Youtube, om man bara räknar låtar på engelska som främst kan tolkas handla om miljö och inte lika gärna om något annat.

Klimat
Michael Abdi Onsäter

Klimatkrisen slår mot senap, potatis och vin

De extremväder som drabbade Nordamerika förra sommaren får fortsatta konsekvenser längs den globala livsmedelskedjan. De senaste veckorna har det larmats om senapskris i Frankrike och potatisbrist i Japan. I Frankrike slår de allt högre temperaturerna även mot landets anrika vinindustri.

Klimat
Niclas Malmberg

Naturmark omvandlas till odlingsytor i en oroväckande fart

Under de senaste 20 åren har en miljon kvadratkilometer av jordens tidigare skogar och savanner omvandlats till odlingsmark, enligt en ny studie publicerad i Nature Food. Det är ett område mer än två gånger så stort som Sverige, och en ökning med nio procent.

Vego-mat
Mat&Klimat

Veganuari: Snabbmatskedjorna storsatsar på vego

Den senaste tiden har en rad olika snabbmatskedjor lanserat nya växtbaserade produkter på sina menyer. Till våren kommer exempelvis KFC:s första växtbaserade produkt till Sverige, ett halvår försenat på grund av coronapandemin.