Mat & Klimat

Internationellt vegobolag satsar på Oumph! - “fördubblad produktion”

Sedan 2015 har Oumph!-produkter av vete och soja blivit en favorit bland många, såväl veganer som omnivorer. Nu storsatsar ägarna på fabriken i Västra Götaland och siktar på en fördubblad produktion. (Foto: LIVEKINDLY Co.)

30 augusti 2021

Den svenska vegosuccén Oumph! köptes förra året av företagsgruppen LIVEKINDLY Co, som även äger varumärken som LikeMeat och Fry Family Food co. De nya ägarna genomför nu en miljonsatsning på fabriken utanför Vara som ska fördubbla produktionen och göra den mer miljövänlig.

Lanseringen av Oumph! var något av en game changer för den nya generationens vegoprodukter. Med en unik och umamirik smak och konsistens nådde den snabbt konsumenter utanför de traditionella vegan- och vegetarianmålgrupperna. Själva vill de dock inte prata om köttsubstitut: “Bra nya saker förtjänar egna namn, inte att bli kallade substitut för något annat”, skriver de på sin hemsida.

Varumärket grundades 2015 av Food for Progress, ett svenskt företag som arbetar med omställningen till ett hållbart livsmedelssystem och som samarbetar med forskningsinstitutet RISE för att utveckla växtbaserade produkter.

 

 

Det nya normala

Oumph! blev en succé och spred sig snabbt utanför landets gränser. Idag finns deras produkter att hitta i hela Norden, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland och Sydafrika, och utvecklingen går spikrakt uppåt; förra året ökade försäljningen med 400 procent på den brittiska marknaden och 40 procent sett över alla marknader.

Så det var inte så förvånande att det nybildade internationella företagskollektivet LIVEKINDLY co. förra året gick in och köpte loss varumärket till sin allt mer imponerande portfölj. LIVEKINDLY består av ledande veteraner inom livsmedelsindustrin och har som mål att leda “det växtbaserade livsstilsskiftet och göra det till det nya normala”. Företaget har bland annat utvecklat strategiska partnerskap inom odling och distribution och även investerat för att omvandla traditionella köttproduktionsanläggningar till växtbaserad produktion. 

– The LIVEKINDLY co. leder en rörelse för att bygga en mer hållbar framtid genom vår portfölj av varumärken – som alla skapar utsökt, hälsosam växtbaserad mat – samt genom vårt ekosystem med likasinnade syftesdrivna partners, säger Kees Kruythoff, VD och ordförande för the LIVEKINDLY co.

Förutom Oumph! äger de även tyska LikeMeat och Fry Family Food co., ledande inom vego på den sydafrikanska marknaden. Nyligen köpte de även nederländska Dutch Weed Burger – en algbaserad burgare som de nu ska lansera i Storbritannien, Nordamerika och de nordiska länderna. Alger har lyfts fram som särskilt intressanta i framtidens matomställning, på grund av produktionens låga påverkan på klimat och miljö.

 

Dutch Weed Burger är ett av företagsgruppen LIVEKINDLY:s senaste köp

 

Storsatsning på svensk Oumph-tillverkning

För ett par veckor sedan kom nyheten att Oumph! snart kommer till livsmedelsbutiker i Australien. För att möta den ökade efterfrågan har ägarna investerat 34 miljoner kronor i fabriken i Stora Levene utanför Vara, där de sojabaserade bitarna tillverkas.

– Vi är inte en jättestor fabrik, vi är 30 anställda. Så det här innebär att vi i princip kan dubbla kapaciteten här, vilken ju är väldigt stort för oss. Samtidigt har vi en fabrik som ju har några år på nacken så vi kommer kunna göra det på ett mycket bättre och effektivare sätt, säger fabrikschef Josefine Walker till Sveriges Radio.

Satsningen går även ut på att modernisera tekniken och göra den tystare och mer miljövänlig, något som kommer göra livet bättre för både anställda och boende i närområdet.

– Det känns jättebra att göra den här satsningen i och med att det kommer påverka så många, säger Josefine Walker.

 

Josefine Walker med tre kollegor, vid invigningen av Oumph-fabriken i Stora Levene

Mat & Klimat

 
Alger som mat. Intervju med Fredrik Gröndahl, KTH

 

Se även: 3D-printad veganlax snart i europeiska matbutiker

Se även: Växtbaserat fortsätter att öka kraftigt i Europa

Fler artiklar av denna författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYHETERNA

Klimat
Mat&Klimat

FN: Hundratals miljarder i bidrag till miljö- och hälsoskadlig matproduktion

90 procent av de subventioner som delas ut till jordbrukssektorn är skadliga för människors hälsa och planeten, konstaterar FN i en ny rapport. De värsta klimatbovarna som nötkött och mjölk får störst stöd, och bidragen koncentreras till stor del till de allra största aktörerna på området.

Klimat
Mat&Klimat

Skifte från ris till potatis kan minska matutsläppen väsentligt

Ett storskaligt skifte från potatis till ris kan minska utsläppen från stapelgrödor med 25 procent i Kina, enligt en ny rapport publicerad i Nature Food. Rotfrukten tar också mindre land i anspråk än den metantunga risodlingen. Samtidigt pekar forskarna på flera risker med ett sådant skifte.

Klimat
Mat&Klimat

Djurhållningen står för två tredjedelar av matens utsläpp

Den globala matproduktionen står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser och den största boven är djurhållningen. Det visar en ny studie publicerad i Nature Food. “Om folk är oroliga för klimatförändringarna, bör de verkligen fundera över sin kost”, säger Xiaoming Xu, en forskarna bakom studien.

Klimat
IPS Inter Press Service

Krav på hårdare tag mot “importerad skogsskövling”

Världens länder bör införa nya åtgärder för att bemöta problemen med ”importerad skogsskövling”. Det är en av de frågor som diskuteras vid den globala naturvårdskongress som pågår denna vecka.

Klimat
Göran Hådén

Klimatböcker för barn

6 av 10 tonåringar är oroliga för klimat och miljö. Vissa blir oroliga eller har frågor i mycket tidigare ålder. Så var finns bra information för barn?

简体中文EnglishFrançaisDeutschहिन्दीItalianoPortuguêsРусскийEspañolSvenska