Mat och Klimat

Elbilar blir allt billigare och tillsammans med en rad politiska beslut på olika nivåer kommer elbilarna att dominera Stockholm redan inom några år.

Alla riksdagspartier utom SD har länge varit överens om att utsläppen från inrikes transporter ska minska med 70 procent till 2030. Däremot har vi ju inte sett så radikala åtgärder för det.

Tvärtom har den nya regeringen dämpat priset på bensin och diesel, och nyligen föreslog regeringens utredare att transportmålet till 2030 ska ändras till att bara handla om elektrifierade transporter, vilket är uppenbart otillräckligt.

Men klimatministern har varit ärlig med att nej till olika åtgärder gör att vi kommer behöva överväga förslag som att sänka höga hastighetsgränser, en tung åtgärd som jag tidigare fördjupat här.

Eftersom fossilbilar kommer fortsätta rulla på landsbygden 2030, så kommer städerna behöva göra desto mer, eftersom det är lättare att cykla och byta till kollektivtrafik i städer. Statsminister Ulf Kristersson (M) sa plötsligt i juni att även han nu vill minska biltrafiken i storstäderna. Här verkar faktiskt Moderaterna i Stockholm ta ansvar genom att precis som dom rödgröna nu vilja förbjuda fossilbilar i hela Stockholms innerstad senast 2030, dvs redan om sju år.

Exakt var den geografiska gränsen kommer gå återstår att se. Stockholms stad börjar nu med att stoppa fossilbilar i några kvarter 2024, vilket förhoppningsvis får fler att inse att det här verkligen kommer hända, så att inte fler investerar i fossilbilar som inte kan användas i City eller vid skolor i Stockholm. Det här kommer förstås inte heller att hända bara i Stockholm. Även grannkommunen Sundbyberg ska nu utreda förbud för fossilbilar på vissa gator, vilket senare förstås kan följas av mer.

I Paris förbjöds äldre dieselbilar redan 2018, och städer som Amsterdam och Köpenhamn har ju sedan länge byggt om sina städer till att främja cyklar.

Från 2035 blir det förbjudet att sälja nya fossildrivna bilar i EU och från 2042 blir det förbjudet att sälja fossila drivmedel.

Om man räknar på dom totala kostnaderna över tid, så kan det redan idag vara billigare att köpa elbil än fossilbil, och inför nästa riksdagsval 2026 kommer elbilen vara det uppenbart bättre alternativet även rent ekonomiskt. Kommer väljarna då straffa regeringen för att dom satsat så hårt på billigare bensin och diesel att dom lurat många att fortsätta satsa på sådana bilar?

Bäst för miljö, hälsa, ekonomi, utrymme, osv är ju fortfarande cykeln, som är bättre på att ersätta bil än vad elsparkcykeln är. Men om dom bilar som finns drivs på el är det ändå ett stort steg framåt.

Bilder: iStock – TomasSereda
Åsikter och kommentarer


Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

Tycker du om denna artikel?

SENASTE NYHETERNA

Visited 135 times, 3 visit(s) today

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa