Snabbmatsjättens veganska “kyckling” gör succé – kommer till Sverige i vår

Foto: KFC

Snabbmatsjättens veganska “kyckling” gör succé - kommer till Sverige i vår

Den amerikanska snabbmatsjätten KFC har under ett par års tid arbetat med att ta fram ett veganskt kycklingalternativ och har under året genomfört ett antal lyckade försök på flera håll i världen. Nu meddelar kedjans brittiska gren att den veganska imposter-burgaren blir permanent från årsskiftet. Till våren kommer svenska och nederländska KFC haka på trenden och bli bland de första i världen att servera växtbaserad friterad “kyckling”, enligt uppgifter från kedjans talesperson.

Världens näst största snabbmatskedja

Kentucky Fried Chicken, eller KFC, är världens näst största snabbmatskedja efter McDonalds. Deras välkända friterade kycklingrätter säljs i över 22 000 restauranger i 136 länder globalt. Hundratals miljoner kycklingar slaktas varje år för att hålla igång det väldiga maskineriet; bara i Storbritannien går det åt 23 miljoner kycklingar per år.

Snabbmatsjätten har fått utstå skarp kritik av djurrättsrörelsen för sina underleverantörers bristande djurhänsyn. För ett antal år sedan avslöjade BBC-dokumentären “Billion Dollar Chicken Shop” (2015) allvarliga missförhållanden i en brittisk kycklingfarm kopplad till KFC. Djurens 35 dagar korta liv instängda i trånga, ammoniakstinkande, fönsterlösa rum skildras i dokumentären som ni kan se här.

Kedjans storlek gör den också till ett tacksamt mål för politiska kampanjer. I september 2018 samlade djurrättsorganisationen PETA in över 12 000 underskrifter för att pressa KFC till att ta fram ett veganskt alternativ på menyn. Kort därefter meddelade kedjan att de skulle jobba för fullt för att utveckla djurfria rätter. “Veganism som trend har verkligen exploderat” sade utvecklingschefen Jack Hinchcliffe till tidningen Telegraph.

Lyckade tester

Under 2019 har KFC genomfört produkttester i olika delar av världen; Storbritannien var först ut med att erbjuda en vegansk “kycklingburgare” i ett 20-tal restauranger under en fyraveckorsperiod i juni. Imposter, som Quorn-burgaren kallades, sålde slut på endast fyra dagar och väckte stor uppmärksamhet globalt.

– Vi visste att det var många som ville smaka Imposter, men vi förväntade oss inte den här fenomenala responsen, sade Victoria Robertson, senior innovationschef på KFC.

Några månader senare var det dags för debut i USA. Den här gången rörde det sig om veganska nuggets och “kycklingvingar” som KFC tagit fram tillsammans med Beyond Meat. Produkterna testades under en dag på en restaurang i Atlanta och sålde slut på fem timmar. Det hade bildats långa köer runt byggnaden som hade målats grön dagen till ära. Djurrättsorganisationen The Humane League, kommenterade testet på Instagram:

– Köerna sträcker sig ut genom dörren, vår dom är att den veganska friterade kycklingen är värd all hajp. Tack KFC för att ni visar att snabbmatens framtid är växtbaserad.

Vegansk “kyckling” kommer till Sverige

Årets tester har fallit väl ut och nu väntar nästa steg. Efter en del ryktesspridning står det klart att Imposter-burgaren kommer tillbaka till Storbritannien, denna gång som en del av den ordinarie menyn. Den 2 januari släpptes Quornburgaren till 900 restauranger över hela landet, rapporterar Plant Based News

Mat och Klimat kontaktade KFC Sverige för att undersöka om de har några planer på att erbjuda växtbaserat för sina kunder framöver. Kedjan har funnits i Sverige sedan 2015 och idag finns 8 restauranger över landet.

– Vi jobbar för fullt med att testa olika växtbaserade produkter och vårt mål är att lansera de första varianterna på KFC Sverige redan nu i april. De kommer då finnas på alla våra restauranger i Sverige och inte bara som ett test, säger Jesper Hollstrand, Chief marketing officer på KFC Sverige.

Vilka produkter det blir kan de inte avslöja ännu men tanken är att det både ska serveras som burgare och i bucket.

– Vi samarbetar med KFC i Nederländerna och kommer lansera samma produkter där som här. Kanske att fler KFC länder hoppar på senare men från start är det vi och Nederländerna.

Veganer skeptiska till KFC

Åsikterna bland veganer  går isär vad gäller kedjans nya marknadsstrategi. Somliga menar att företaget ägnar sig åt greenwashing och att fortsatt bojkott är nödvändigt eftersom kedjan byggt sitt imperium, och tjänar fortsatt stora pengar, på djurs lidande. I en ny undersökning av tidningen Vegan Food and Living, svarar 57 procent av veganer i Storbritannien att de inte kommer att äta på KFC, även om de ebjuder veganska alternativ.

Men de växtbaserade köttsubstituten är inte nödvändigtvis riktade enbart till veganer; en ny rapport av World Animal Protection visar att det främst är människor som vanligtvis äter kött som står för merparten av försäljningen av veganburgare och andra substitut. Hittills har en kvarts miljon färre djur slaktats i USA till följd av Beyond Meat och Impossible Foods intåg på den amerikanska marknaden.

Michael Abdi Onsäter

Translate »