3 miljoner portioner – så mycket oxfilé konsumerar svenskarna bara under nyårsfirandet varje år. För att köttet ska räcka till importerar vi stora mängder från det brasilianska megabolaget JBS, ökänt för sin bristande miljöhänsyn och transparens.
“De har en mörk historia av korruption och illegal avskogning”, säger Alex Brekke, generalsekreterare på Amazon Watch Sverige.
Att äta oxfilé på nyår är en tradition som är djupt rotad i många svenska hem. Men vad många inte vet är att en stor del av det köttet har sitt ursprung i den brasilianska djurtindustrin, ofta med kopplingar till illegalt skövlad regnskog i Amazonas.
Samtidigt som det finns det en ökad diskussion och medvetenhet kring matens – och särskilt kanske köttets – påverkan på miljö och klimat, finns det kunskapsluckor kring hur vi själva bidrar till dessa verksamheter. Det är detta som organisationen Amazon Watch vill ta fasta på i sin nya kampanj “nyår utan oxfilé”
– Det här är början på ett långsiktigt arbete och en kampanj vi kommer att hålla fler gånger. Om kopplingen mellan köttet och avskogningen synliggörs och blir allmän kunskap, tror vi också att fler människor kommer att förändra sina köpvanor, säger Alex Brekke.
De rekordstora bränderna som härjade i Amazonas i fjol skylldes till stor del på den brasilianska köttindustrin och dess törst efter ny mark för djurhållning och foderodling. Det hela utlöste diplomatiska spänningar mellan EU och den sydamerikanska nationen, när flera medlemsländer började hota med handelsrestriktioner på brasilianskt nötkött.
Amazon Watch har släppt flera rapporter där de kartlägger vilka aktörer som är inblandade i avskogningen av världens största och mest artrika regnskog. En av huvudaktörerna är JBS, världens största köttproducent.
– De har en lång och mörk historia av korruption bakom sig, och de har varit inblandade i illegalt avverkad regnskog i många år. Gång på gång kommer de ut med nya argument och policydokument som ska visa att de tar hänsyn, men så dyker nya skandaler upp. Både Amnesty International och Greenpeace har varit på dem i många år.
Men det är inte bara ett företag eller en bransch som står för skövlingen, fortsätter han. Det är många aktörer inblandade utöver de som utför själva skövlingen: Dels är det det landets regering som tillåter och uppmuntrar verksamheten, det är riskkapitalet som finansierar den, de koncerner som importerar köttet och slutligen de som köper det.
JBS ägs till stor del av fondjätten Blackrock, vilket i sig är ett stort problem, menar Alex Brekke. Amazon Watch har tillsammans med andra miljö- och människorättsorganisationer startat en hemsida där de samlar information om hur Blackrock driver avskogningen i det känsliga Amazonas.
– Bortsett från det där är det ju också 1 000 mil mellan våra länder. Den globala sjöfarten är ju en enorm källa till fossila utsläpp, så det är onödigt bara det. Och djurhållningen är vad det verkar allt annat än bra. Det är också en otroligt viktig aspekt, även om vi valt att fokusera på andra bitar, förklarar han.
För svenska konsumenters del handlar det mycket om just oxfilén på nyår. Den höga efterfrågan gör att dagligvaruhandeln importerar stora mängder brasilianskt kött via företaget Norvida, som i sin tur köper av JBS.
– Vi driver kampanjer internationellt mot de här företagen, men vi på det svenska kontoret ville hitta vinklar som svenskarna kan relatera till. Ibland kan det vara svårt att reagera på saker som sker långt borta och är abstrakta. Här har vi en konkret möjlighet att göra skillnad.
Organisationen för i dagsläget dialog med Axfood, Coop och Norvida, och även om de inte fått några konkreta löften, är det positivt att de åtminstone vill tala om saken, förklarar Alex Brekke. De har även försökt nå ICA, men responsen där har uteblivit.
Grundproblemet är fortfarande den stora efterfrågetoppen på nötkött, och det är därför Amazon Watch satsar på denna informationskampanj. En ökad kundmedvetenhet kommer tvinga fram en förändring, tror Alex Brekke.
– JBS är ju världens största köttproducent, och sådana här gigantiska företag är ofta väldigt svåra att nå fram till. Men om vi lyckas övertala Coop, Ica och Willys kunder att välja bort JBS-producerat kött skulle det skicka viktiga signaler internationellt.
Alex Brekke är generalsekreterare på svenska Amazon Watch
Norvida är den tredje största importören av JBS-produkter i Europa. De marknadsför sina produkter som “naturkött”, trots att de inte kan garantera en miljömässigt hållbar produktion. Ett typiskt exempel på greenwashing – eller cattle washing – menar Alex Brekke.
– De lyckades till och med lura mig till en början, trots att jag är insatt i de här frågorna. Jag trodde jag tittade på fel ställe eftersom alla Norvidas produkter var märkta som naturkött. Sedan insåg jag att det var de produkterna jag letade efter. Marknadsföringen är väldigt missvisande.
Till vardags säljs det inte så mycket brasilianskt kött i svenska matbutiker. Situationen är dock en annan när det gäller restaurangbranschen. När du går ut och äter en köttbit är det stor risk att det är brasilianskt du får på tallriken, berättar Alex Brekke, som vill se ursprungsmärkning av kött på restaurangmenyer framöver.
Som ett alternativ till den traditionsenliga oxfilén, erbjuder organisationen folk att köpa en digital oxfilé istället. Den symboliska “köttbiten” finns i olika storlekar och prisklasser, och pengarna går till att stödja Amazon Watch arbete för att skydda regnskogen och urfolken som bor där.
– Vi jobbar ju först och främst för urfolken och deras lösningar. Vi är deras förlängda arm eftersom de inte har resurser att driva opinion och föra sin talan. Många tror att vi är en miljöorganisation men vi är egentligen en organisation för mänskliga rättigheter.
Men de två områdena är intimt förknippade, fortsätter han.
– Urfolken skyddar 80 procent av vår världs biologiska mångfald. De områden som de har kontroll över idag mår bättre och är mer skyddade än naturreservat och nationalparker. Just nu håller de till exempel på att borra efter olja i ett naturreservat i Ecuador.
Men 3 miljoner portioner är väldigt mycket, och det kommer ta tid att bryta den här traditionen, tror Alex Brekke.
– Det är jobbigt att ändra traditioner men det går ju, man får inte glömma att alla traditioner har ju varit nya vid något tillfälle. Ett problem är att de flesta som står bakom oss inte äter kött ändå. Vi måste nå ut till de som faktiskt äter oxfilé, och försöka uppmuntra till andra traditioner som man kan ha istället.
Michael Abdi Onsäter
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.