
Allt fler svenskar, européer, världsmedborgare inklusive amerikaner, väljer nu bort amerikanska produkter i protest mot de tullar som Donald Trump infört, på grund av hans agerande gentemot människor på hemmaplan, i Ukraina och Gaza och även på grund av hans stoppade bistånd.
Kritiken handlar både om ekonomiska åtgärder och om bristande respekt för mänskliga rättigheter.
Som en tydlig markering är det tydligt att konsumenter undviker att köpa amerikanska varor. Det märks i min butik där hyllorna med exempelvis amerikansk ketchup förblir välfyllda medan andra märken är slut. Även resandet till USA minskar, enligt färska siffror som pekar på ett markant tapp i svenskarnas intresse för semesterresor dit. USA:s ekonomi bryr sej inte om turism?
Samtidigt väljer många att fortsatt stötta amerikanska företag som öppet tar avstånd från Trumps politik, exempelvis gällande HBTQI-rättigheter. Det är alltså inte allt som kommer från USA som bojkottas – det finns företag som arbetar för inkludering och klimatansvar och som tar ställning mot presidentens politik. I samma veva har Teslas popularitet dalat galet, vilket tolkas som ännu ett tecken på att människor överlag ny är mer medvetna och kritiska när det gäller amerikanska varor och varumärken.
Att folk röstar med plånboken – allt ifrån vilka fonder de investerar i via vilka produkter de köper till var de åker på semester – är ett tydligt sätt att visa missnöje med en politik och en retorik som inte upplevs stå upp för mänskliga rättigheter.
Källa:
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.