Mat och Klimat

Nu ökar
konkurrensen
om matsvinnet

Tycker du om denna artikel?

Fler artiklar av denna författare

År 2016 lanserades Karma-appen, med konceptet att koppla ihop mat som riskerar att kastas med potentiella kunder. På senare tid har man fått konkurrens av ett par andra appar med liknande upplägg. 

Foto: Karma
Foto: Karma

En affärsidé med många vinnare

Karma-appen fungerar så att den som har tjänsten får notiser när det finns “mat att rädda”. Det hela är en win-win-win-win; kunden får köpa mat till halva priset och restauranger och kaféer kan sälja mat man annars skulle ha tvingats kasta. Den tredje vinnaren är bolaget bakom Karma-appen, då livsmedelsföretagen betalar en viss procent i avgift för den mat som säljs genom appen. Den fjärde, men kanske viktigaste vinnaren, är klimatet och miljön.

Men några svårigheter dyker upp för användarna. För den som följer många matställen i Stockholm duggar notiserna tätt och det gäller att reagera snabbt när de kommer, om ingen annan ska hinna före. Den som bor en bit bort från de större städerna har däremot alls inget att hämta. Även om matställen i 250 städer och orter i Sverige är anslutna, är utbudet glest när du kommer bort från storstadsområdena. Bristande utbud av vegetarisk eller vegansk mat pekas också ut som en nackdel.

– Vi brukar mest köpa bröd och fika, eftersom vegomatutbudet har varit lite halvdant, säger Kristin Lilieqvist, som använt appen sedan 2018.

Kristin lyfter också andra sätt som appen skulle kunna utvecklas.

– Jag skulle vilja ha väldigt exakta notiser, för vissa varor hos vissa av ställena jag följer. Nu är det allt eller inget hos dem jag följer, så jag har valt att stänga av notiserna helt för att det blev för mycket.

För den som är ute efter vegetarisk mat riskerar notiser om tillgänglig vegetarisk mat att drunkna i flödet av notiser. Även Zayera Khan, ny användare sedan i mars i år, ser motsvarande problem.

– Fördelen är att man kan hitta närmaste ställe som vill bli av med mat, nackdelen är det begränsade utbudet av vegansk mat.

Zayera visar samtidigt en bild i appen som anger hur många varor hon har räddat från att ha kastats, hur mycket dessa varor totalt väger, och hur mycket pengar hon har sparat. Att både miljö och den egna ekonomin vinner kopplas tydligt samman. Zayera har känt till appen sedan lanseringen, men inte använt den innan i vår, då utbudet varit för dåligt. Zayera påpekar också att det fortfarande är en brist att inte matbutiker finns anslutna. 

– Om jag vet att min närmaste ICA, COOP eller HEMKÖP ska slänga mat, då vill jag nog hellre rädda maten än att den slängs.

Matsvinnsapparna blir fler, och internationella

Karma-appen har sedan lanseringen 2016 expanderat snabbt, och har nu inte bara knutit till sig tusentals restauranger och kaféer i Sverige, men finns också i bland annat Storbritannien och Frankrike, och med totalt 1,3 miljoner app-användare. Enligt företagets egen statistik har man sedan starten räddat 1 100 ton mat från att slängas, och därmed reducerat koldioxidutsläppen med 1 700 ton.

Men samtidigt som Karma etablerat sig i andra Europeiska länder, får man nu ökad konkurrens om att rädda den svenska maten, när danska Too Good To Go lanserats i Stockholm, efter att under fyra månader ha jobbat med att knyta till sig restauranger, butiker och kaféer. Företagets målsättning är att etablera sig även i fler svenska städer, och internationellt finns man redan i 14 andra länder i Europa, och är i färd med att senare under året också lanseras i USA. 

Upplägget är i stor utsträckning detsamma som med Karma, dvs att göra det möjligt för konsumenter att till ett reducerat pris köpa mat som annars skulle ha slängts. Men maten du räddar via Too Good To Go-appen får du i en matkasse, där det exakta innehållet är en överraskning och beror på vilken mat som restaurangen, kaféet eller affären du köpt av har över. Too Good To Go har också i kanske ännu högre grad än Karma en tydligt opinionsbildande ambition, med lobbying gentemot lagstiftare och näringsliv, och information gentemot allmänheten, med särskilt fokus på skolungdomar, som en del av verksamheten. 

En tredje aktör i Sverige är Resq Club, som grundades i Finland 2015 och sedan dess också etablerat sig i Sverige, Tyskland och Polen. Till skillnad mot Too Good To Go har man inte valt att ta upp konkurrensen med Karma i Stockholm, utan finns i 15 andra svenska städer, däribland Göteborg, men också i mindre städer som Båstad, Varberg och Piteå.

Liksom Karma fokuserar Resq Club på färdiglagad mat, och på sin hemsida anges att man matchar fler än 160 000 portioner i månaden mellan 10 000-tals aktiva användare och fler än 1000 ansluta livsmedelsföretagare. 

Från att ha varit ett problem, ett avfall att ta om hand, har överbliven mat kunnat bli en handelsvara som det nu råder konkurrens om. När det går att göra affär av mat som tidigare hade kastats, finns hopp om att matsvinnet faktiskt går att minska.

Åsikter och kommentarer


Dina åsikter och kommentarer är viktiga för Mat & Klimat!

Vi vill gärna veta vad du tycker.

Skriv till oss:

Tycker du om denna artikel?

SENASTE NYHETERNA

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa