Mat och Klimat

Minskat matsvinn effekt av inflation och högre matpriser

5 december 2022

Inflation och högre matpriser har inte bara fördelen att konsumtionsutrymmet för annat minskar, men ger också incitament till minskat matsvinn. 

 

Win-win i kampen mot matsvinn

Matnätbutiken Matsmart har funnits sedan 2014 och växer nu så det knakar. Matsmarts vision är att bra mat ska ätas och inte slängas, och konceptet bygger på att man säljer mat som ratats av vanliga matbutiker av olika anledningar, som till exempel att de utgått ur sortimentet, har tillagats på ett sätt som gör att produkten skiljer sig från hur den vanligen ser ut eller har feltryck på förpackningen. 

Priserna är upp till 80 procent billigare än vad motsvarande vara skulle ha kostat i en ordinarie butik. Genom att inga frys- eller kylvaror säljs kan maten distribueras med vanlig frakt. 

Sortimentet har också varor som passerat bäst-före-datum, och på företagets hemsida ges tydlig information att bäst-före-datum enbart handlar om att livsmedlet efter utgånget datum inte kan garanteras hålla precis samma kvalitet som vid produktionstillfället, inte att maten skulle vara dålig. Tvärtom kan många livsmedel hålla många månader eller till och med år efter att datumet passerats, och Matsmart uppmanar därför konsumenterna att minska matsvinnet genom att titta, lukta och smaka på maten för att avgöra om den är OK. 

För att inga sammanblandningar ska göras mellan bäst-före-datum och sista förbrukningsdag, den märkning som talar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta, har Matsmart valt att över huvud taget inte sälja den typen av produkter, och därför finns till exempel inte färskt kött i sortimentet.

Centrallagret finns i Örebro, men Matsmart har också etablerat sig i Danmark, Finland, Storbritannien och Tyskland. Sistnämnda land är det land där man växer allra kraftigast, med en fördubbling under första kvartalet 2022 jämfört med samma period 2021. 

Företagets totala omsättning ökade med 35 procent mellan de två perioderna, vilket man menar till stor del hänger samman med inflation och högre matpriser. Redan de första veckorna efter Rysslands invasion av Ukraina såg man kraftigt ökad försäljning av bland annat krossade tomater, bönor och pasta. 

 

Stor klimatnytta

Att företaget samtidigt gör miljö- och klimatnytta råder ingen tvekan om. Under 2021 sålde man 20 928 ton mat, som enligt egna uppgifter minskat utsläppen med cirka 15 000 ton koldioxidekvivalenter, jämfört med om motsvarande mängd mat hade kastats och ersatts av annan mat. 

Även vanliga matbutiker blir allt bättre på att inte kasta mat bara för att den inte längre håller allra högsta klass. Willys “Svinnsmarta lådor”, där två kilo frukt och grönt säljs för 20 kr, har blivit mycket populära, och Hemköps tiokronorspåsar med frukt och grönt beräknas ha räddat 450 ton mat från att slängas förra året. Både Coop och Ica har tecknat ramavtal med Too good to go, som vuxit 40 procent de senaste månaderna när allt fler söker sig till billigare mat. Även matsvinnsappen Karma har märkt ökat intresse i inflationens kölvatten.

Niclas Malmberg

Fler artiklar av denna författare

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa