Mat och Klimat

Burger King och Arla - två olika sätt att hantera klimatdebatten

Fler artiklar av denna författare

20 mars 2023

Att det inte finns ett standardrecept på hur företag hanterar klimatfrågan är självklart, och den senaste tiden har det stått väldigt tydligt om man jämför hur Burger King försöker slå in på nya vägar, medan Arla istället försöker konservera beteenden.

Sedan den 8 mars, och en månad framåt, är Burger King på Medborgarplatsen i Stockholm en helt växtbaserad restaurang. Detta som led i marknadsföringen efter att kedjan i februari lanserat ett flertal nya växtbaserade produkter på menyn, Plant-based Cheesy burger, Plant-based Royale, Plant-based nuggets, Plant-based Bac King och Plant-based chili cheesy bites. Under perioden kommer också andra växtbaserade produkter att serveras, som inte annars finns i det ordinarie utbudet. 

Leverantör av den växtbaserade burgaren är The Vegetarian Butcher och förhoppningen från Burger Kings sida är att gästerna kommer att välkomna den vegetariska maten och göra det möjligt för företaget att utveckla den växtbaserade maten ytterligare, så att man kan erbjuda samma variation av utbud vad gäller vegetarisk mat som man tidigare har haft när det gäller köttprodukter. Och det är inte enbart i Sverige Burger King hårdsatsar på det vegetariska utbudet, utan också i bland annat Schweiz, Österrike och Costa Rica. 

 

Backar in i framtiden

En helt annan strategi för att möta konsumenternas allt större efterfrågan på växtbaserad mat uppvisar Arla. På kampanjsidan Hjärta mjölk har man gått fram med påståendet att kor kan kyla klimatet: “Kor äter växter som fångar in koldioxid från luften i fotosyntesen. Om vi odlar foderväxter som fångar upp mer koldioxid än vad kon och odlingen släpper ut, så får vi en kylande effekt.”

Påståendet har mött stark kritik från klimatforskare. Resonemanget från LRF:s sida var att om man odlar vall så kan den fånga in mer koldioxid och binda mer kol i marken än vad som skulle vara fallet om samma mark användes som åker. Men att den kolbidningen skulle överstiga kornas metanutsläpp är osannolikt. 

Dessutom är nollalternativet inte att istället använda marken som åker, även utan kor går det att odla vall för att använda i exempelvis biogasproduktion. 

Kritiken har fått LRF att backa från påståendet, men likafullt har man fortfarande kvar en annan missvisande skrivning på kampanjsidan: ”Om vi lyckas hålla metanutsläppen på dagens nivå, så påverkar de inte klimatet negativt.” 

Men om metanutsläppen behålls på dagens nivå upprätthålls också dagens nivå av klimatförändringar, varför påståendet är direkt felaktigt. Däremot är det en öppen fråga vilket företags strategi som kommer att göra att man behåller kunder – att ställa om till vegetariska produkter, eller att argumentera varför man inte vill göra det.

Niclas Malmberg

SENASTE NYHETERNA

Visited 9 times, 6 visit(s) today

Gilla detta:

Upptäck mer från Mat och Klimat

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa